Gå till innehåll

Uppgradering?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag funderar på att uppgarder från mitt 100 liters.

Alternativen jag kollar på är:

Färdigt set med bänk B120xh50xd40 = 240 liter

Tycker dock att djupet är lite dåligt så alternativt kollar jag på en kub som är 65x65x65 ( 270lit).

Det jag funderar på är om man kan använda en Ikea köksstomme(60x60) med en tjockare träskiva typ 30mm att ställa burken på?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker det med en uppgradering till 240 :P

Varför inte beställa ett kar från tex. globefish, så får du de mått du vill ha. http://globefish.nu/saltvatten.htm

1450:- för ett b100*h40*d50 =200 liter... priset stiger väl en bit till om du vill ha det 120cm men då har du ju ett low iron kar. Annars så kostar vanligt floatglass i din storlek inte så mkt och kan beställas i dina mått.

Annars är kuber rätt coola, kolla in ChristerT och Adddos kar för inspiration på kuber.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Halogen!

Ska du inte uppgradera till 400L eller varför inte ett 500L. Personligen tycker jag att 40cm djupt är för lite, om det inte är ett litet akvarium ser det ofta väldigt "platt" ut. Å andra sidan kanske du inte vill ha ett större, eller inte får plats med något större?

Vad möbeln gäller vet jag faktiskt inte hur IKEA möbeln ser ut. Men om den ser ut att palla trycket ovanifrån så borde det gå bra att lägga en extra skiva ovanpå.

Som du vet har jag ett hörnakvarium och jag gav mig på att bygga möbeln från grunden. Tycker du ska göra det samma, då får du precis den rätta höjden och kan dölja eventuell teknik om så önskas.

Är det på grund av läckaget som du måste uppgradera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det var ingen läcka. Troligtvis kom det ut vatten för att jag hängde en damstrumpa med rowaphos över kanten, som fungerade som hävert. Kom ut ca 5-10 liter men jag rev ur allt för säkerhets skull och jag har inte hittat något och det håller tätt.

Nu har jag allting i en 100 liters sump som står i badrummet.

Men nu när jag har tagit ur allt så känns det som ett bra läge för en uppgradering. När det gäller mått så är det väl en kompromiss mellan utrymme & ekonomi.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja förstår, jag är själv lite nojjig. Tänkte köra med en Owerflowbox från MarinDepot men då kommer man gå omkring och vara ständigt orolig för att häverten ska brytas eller att den går sönder. Så de blir till att borra hål i tanken ner till sumpen.

Jäkligt läskigt!

Så vill du se hur man inte ska göra är du välkommen till Uppsala på kaffe nästa helg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halogen, jag har under de senaste veckorna tagit in offerter på en kub 65x65x65 i helglas. Priserna låg mellan ca 1800 kr upp till 5000 kr för det dyraste, så det lönar sig att kika runt lite.

Bänk och ramp till detta kommer jag att bygga själv i spånskivor och måla svart så att det passar in i rummet. Eventuellt kommer jag att limma dit lite glas själv för att få en sump i karet, har inte riktigt bestämt mig ännu. Bänken kommer att innehåla 1, möjligen 2 dörrar där jag tänker förvarar hinkar, mat, drosslar och allt annat som hör till karet. Man får plats med mycket på liten yta, om nu det är viktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tycker dock att djupet är lite dåligt så alternativt kollar jag på en kub som är 65x65x65 ( 270lit).

Jag tycker djupa akvarium är klart häftigast. Om du har plats/råd osv skulle du helt klart välja ett djup på 70-80cm om du ändå skulle uppgradera. Men då kanske inte det finns så många IKEA möbler som passar måtten.

Mitt kar har du ju sett & det är 60cm djupt, jag tycker det känns lite trångt. Nästan oundvikligt att lägga sten mot sidoglasen om man ska få höjd på revet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker djupa akvarium är klart häftigast. Om du har plats/råd osv skulle du helt klart välja ett djup på 70-80cm om du ändå skulle uppgradera. Men då kanske inte det finns så många IKEA möbler som passar måtten.

Mitt kar har du ju sett & det är 60cm djupt, jag tycker det känns lite trångt. Nästan oundvikligt att lägga sten mot sidoglasen om man ska få höjd på revet.

Hej Johan,

Tack för åsikten men rummet och ekonomin är den begränsande faktorerna. Nu har jag allting i din gamla sump för jag trodde att mitt kar hade börjat läcka men det berodde på en annan sak. Så nu har den kommit tilll användning.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halogen, jag har under de senaste veckorna tagit in offerter på en kub 65x65x65 i helglas. Priserna låg mellan ca 1800 kr upp till 5000 kr för det dyraste, så det lönar sig att kika runt lite.

Bänk och ramp till detta kommer jag att bygga själv i spånskivor och måla svart så att det passar in i rummet. Eventuellt kommer jag att limma dit lite glas själv för att få en sump i karet, har inte riktigt bestämt mig ännu. Bänken kommer att innehåla 1, möjligen 2 dörrar där jag tänker förvarar hinkar, mat, drosslar och allt annat som hör till karet. Man får plats med mycket på liten yta, om nu det är viktigt.

Vad har du tänkt för belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller själv på med en uppgradering!!!

Har ett Juwel Rio 180 idag. Men har nu skaffat större.

Köpte Rubin 420 Liters akvarium för 1750:- på PWSS

Köpte ny ramp på ebay med 2x150W MH och 2x54W T5 för 1208kr inkl fakt

Köpte även en 18W uv-c och Dymax VS 20 skummare på ebay för 820kr tillsammans.

Bänk bygger jag själv och eftersom jag har 27kg LS i mitt gamla kar tänkte jag börja med att köpa till 20 kg.

Det behöver inte bli så väldigt dyrt att uppgradera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..

Det var ingen läcka. Troligtvis kom det ut vatten för att jag hängde en damstrumpa med rowaphos över kanten, som fungerade som hävert.

den tabben har jag gjort två(!?) gånger.. båda gångerna höll jag på att få hjärtattack för jag trodde burken hade sprungit läck. tur i oturen så upptäckte jag det tidigt innan det hade kommit något större mängd vatten på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller själv på med en uppgradering!!!

Har ett Juwel Rio 180 idag. Men har nu skaffat större.

Köpte Rubin 420 Liters akvarium för 1750:- på PWSS

Köpte ny ramp på ebay med 2x150W MH och 2x54W T5 för 1208kr inkl fakt

Köpte även en 18W uv-c och Dymax VS 20 skummare på ebay för 820kr tillsammans.

Bänk bygger jag själv och eftersom jag har 27kg LS i mitt gamla kar tänkte jag börja med att köpa till 20 kg.

Det behöver inte bli så väldigt dyrt att uppgradera.

Ja, det lät väldigt billigt med rampen. Jag har dock aldrig använt ebay och tycker att det verkar lite rörigt. Hur går det till och vad söker man på?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det jag har tänkt för tillfället är:

En kub 65x65x65. Möbel av ikea köksstomme...tänkte ta två 30skåp och skruva ihop så det blir stabilt och en 30mm björkskiva. Vidare så tänkte jag använda 4x20watt T8 från mitt gamla kar och kompletera med 150Watt Mh(borde kanske vara 250 men kompromissar lite pga temperaturen). Deltec MCE600 påhängsskummare. Pumpar tar jag det som jag hade tidigare för att sedan kompletera med en nanostreamer eller liknande.

Budgeterad Kostnad:

Karet 1800:-

Beg.mh 1500:-

Möbel 1000:-

Pump 600:-

Cirka 5000:-

Skummare, T8 & Nivåreglering har jag sedan tidigare. Jag ska inte ha någon sump.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den armaturen var ju inte direkt vacker, fast det är ju inte heller någon skönhetstävling.. ;) du får skriva en liten recension när du kört den ett tag!

Pär, jag tycker inte du ska betala 1500,- för en beg 150w armatur, det är ju rena ockerpriset. men om du menar 1500,- för armatur + ny lampa så är det väl ok pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemskt nyfiken på resultatet när du får hem den =)

Borde få den inom en vecka.

Och sen har dom även betydligt vackrare ramper som även har inbyggt månljus. Dom brukar gå för mellan 200-300€.

Men min ramp ska sitta så man inte ser den, så denna funkar för mig.

När man nu betalat så lite kan man ju köpa bättre lampor till den om man inte är nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...