Gå till innehåll

En till i klubben


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Startade ett litet salt projekt i dag. Vill bara visa lite bilder från dag ett..

En lampa, lite mer sten, sand och Djur. Så kan det nog bli något.

/ Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

armape4_Bilder-106.jpg

Glömde bilderna, kommer här.armape4_Bilder-105.jpg

armape4_Bilder-107.jpg

__________________

Mattias Pettersson

Tank 95x40x45,TF200,25W UV,250W MH,Nitratfilter,kalkreaktor,Div koraller anemoner och Fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

armape4_Bilder-105.jpg

__________________

Mattias Pettersson

Tank 95x40x45,TF200,25W UV,250W MH,Nitratfilter,kalkreaktor,Div koraller anemoner och Fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Alltid kul med nya projekt, en sak bara. Du kanske bör flytta uttaget som sitter i skåpet eller se till att den alldrig blir blöt. Det äralldrig roligtmed olyckor, så var försiktig.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

armape4_Bilder-123.jpg

Några

armape4_Bilder-121.jpg

nya bilder. Har ju börjat köpa djur. Och har äntligen fått min Nova II 250W, ska bara få min digitalare att fixa ljuset från den.

Flaskan är mycket riktigt en väl fungerande ljuddämpare, tillsamans med ljuddämpar matta på insidan av skåpet är det bara lite plaskande från ytavrinningen som hörs.

/ Mattias

__________________

Mattias Pettersson

Tank 95x40x45,TF200,25W UV,250W MH,Nitratfilter,kalkreaktor,Div koraller anemoner och Fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Allt ser toppen ut förutom anemonen. Ledsen att säga det, men jag ger den inte stora chanser att klara sig i ett nystartat akvarium utan ordentligt med belysning. Just Magnifica-anemonerna tillhör de allra svåraste.

Clownerna behöver ingen anemon, de mår lika bra utan. Lämna tillbaka den om du kan... när du sen har haft igång akvariet i ett par månader, skaffat ordentligt belysning och allt fungerar bra.. DÅ kan du börja fundera på en anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Vad är det för fel på en novaII 250W????? Tror nog att det "duger".

Clownerna har jag haft ica 1.5 år i ett Nano projekt som jag uppgraderat ifrån, jag köpte inte anemonen och clownerna ihop.

För övrigt det finns inga djur som är "svårare" än andra, bara man ger dom rätt förutsättningar. Det kan vara svårt att kombinera olika djur med olika förutsättnigar dock och vissa kanske är mer krävande än andra. Jag har haft en M. anemon tidigare då klarade den sig i ca 2 år innan den fick en "kram" av ett innerfilter och jag var tvungen att avlägsna den.

/ Mattias

Ps. nu dör den väll i morgon bara för att jag var trotsig. Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tycker att du ska ta imot när folk ger dig goda råd istället för att hugga imot

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det var inte meningen att hugga. Ber om ursäkt.

Men jag har bra belysning, och jag har erfarenhet av arten ifråga. Så varför inte köpa en. Ska man ha en anemon som är känd för att röra på sig ska man väl köpa den ibörjan så att den hittar en bra plats innan man stoppar i en massa andra dyrgripar.

En udda åsikt kanske men den är min.

/ Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Alla djur är nog lika lätta bara man ger dem rätt förutsättningar.... däremot är inte alla djur lika lätta att ge rätt förutsättningar. smiley2.gif Och Magnifica-anomerna tillhör de som är svårast att lyckas med... det var bara det jag ville säga.

Jag tror inte din anomon dör imorgon. Den ser frisk ut och jag hoppas verkligen att det går bra.... men du har oddsen emot dig, så vill bara råda dig att vara lite försiktig och skynda långsamt.

De här anemonerna blir väldigt gamla i naturen och förökar sig väldigt långsamt. Jag tycker därför att man har ett stort ansvar om man väljer att hålla dem i akvarium.

Ett par bra länkar om anemoner

Länk 1 från carlosreef.com

Länk 2 från wetwebmedia.com... MASSOR av läsning där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag köpte också en när jag bara hade haft akvariet ett litet tag.

Skulle nog int eha köpt den och blev som du avrådd att köpa en sådan. Jag har nog haft väldig tur för min lever fortfarnade och är extremt fin, han äter och har fått ännu finare färger nu.

En super trevlig anemon när den trivs, som jag förutsätter att den gör hos mejsmiley17.gif

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Nästan 2 månader senare och jag börjar bli färdig med mitt akvarium. Köpte en kalkreaktor och ett nitratfilter i fredags som ska installeras, ska även trycka i 2 blåa lysrör som komplement till Mh'n. Nu går äntligen alla pengar till att köpa djur, tufft i början med mycket kostnader för"bara" utrustning.

armape4_Bild-004.jpg

armape4_Bild-003.jpg

Kunde ju ha städat bordet innan jag tog bilden.....

/ Mattias

__________________

Mattias Pettersson

Tank 95x40x45,TF200,25W UV,250W MH,Nitratfilter,kalkreaktor,Div koraller anemoner och Fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...