Gå till innehåll

lämplig MH till mitt 128 liters?


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat på om jag inte skulle ha lite mer lyse till mitt kar. Jag hade missuppfattat det lite när jag skaffade mina rör (novis som man är, samt lite dum...) o trodde jag hade T5, men icke - jag kör nu med 3 st T8, två blå, en vit. Undrar om man ska börja med att uppgradera till T5 först, och sedan lägga till MH, eller om man hade varit bättre betjänt av MH på en gång, och sedan T5:or... Om jag nu skaffar MH, vad ska man ha till min lilla burk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på om jag inte skulle ha lite mer lyse till mitt kar. Jag hade missuppfattat det lite när jag skaffade mina rör (novis som man är, samt lite dum...) o trodde jag hade T5, men icke - jag kör nu med 3 st T8, två blå, en vit. Undrar om man ska börja med att uppgradera till T5 först, och sedan lägga till MH, eller om man hade varit bättre betjänt av MH på en gång, och sedan T5:or... Om jag nu skaffar MH, vad ska man ha till min lilla burk?
Jag skulle köpa en 150 W MH på 13-14 000 Kelvin och sen kanske komplettera med ett T5 Actinic.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en 150W MH... något konkret förslag på vad som är bra, o vart man plockarupp en sådan till vettigt pris? Hur är det sen, alstrar en sådan väldigt mycket värme?

Bättre pris än så här blir det nog inte: http://www.fastlight.co.uk/shop/en-gb/dept_21.html

Den alstrar ganska mycket värme så en liten fläkt över ytan är nog inte fel att komplettera med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på om jag inte skulle ha lite mer lyse till mitt kar. Jag hade missuppfattat det lite när jag skaffade mina rör (novis som man är, samt lite dum...) o trodde jag hade T5, men icke - jag kör nu med 3 st T8, två blå, en vit. Undrar om man ska börja med att uppgradera till T5 först, och sedan lägga till MH, eller om man hade varit bättre betjänt av MH på en gång, och sedan T5:or... Om jag nu skaffar MH, vad ska man ha till min lilla burk?

Ditt kar är på 80x40x40 enligt din profil, alltså kan du nog köra 2 T5 rör (24W var) i fram/bakkant och en 150W MH i mitten. Du kan köpa MH ballast/starter/sockel Rx7s på www.marinshop.de. Lampan tex BLV 150W 14000K från tex Tritonakvarium. Det som återstår är då en reflektor. Det du kan använda är en armatur till bygglampor, från den återanvänder du bara höljet o reflektorn, sockeln måste du byta, och ballast/starter lägger du i en vattentät låda. Alt. att du köper en färdig 150W MH armatur. Se upp på Fastlight bara, dem har en singleended sockel på deras 150W armatur, och det är VÄLDIGT få lampor som finns i 150W SingleEnded (typ BARA Radium),

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...