Gå till innehåll

ommöblering av sten vad för Risker??????


h0llowman

Rekommenderade inlägg

hej!!

vill bara höra efter vad det innebär för risker med att möblera om typ nitrit nitrat m.m

har lite funderingar på att göra om min mitt parti i akvariet och få loss lite mer simyta för fiskarna ...

det blir inte så mycket att möblera det blir väl att flytta på några stenar bara .. men jag vill inte ha en massa problem efter jag flyttat om för det är stabilt just nu ...

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen större fara egentligen... du vet väl hur mycket jag möblerade om.. hivade ut 25kg sten och byggde om :P det enda jag märkte var att jag fick lite brunalger, annars hände inget speciellt. släng på filterpatroner på pumparna så du fångar upp lite skit bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid större ommöbleringar i ingångna kar med framförallt sand i botten så är med all sannolikhet en hel del fosfor blockerad i de mer syrefria delarna av sandbädden. En omröring här för ner syre och det bildas fosfat som kommer i vattenkolumnen. Min generalregel är "fungerar sk-n - rör den inte". Nästa regel är att vid en flytt eller större ommöblering göra mycket täta vattenbyten direkt efter. Ett rejält vid flytten/ommöbleringen och sedan kanske 25 % var tredje dag under några veckor.

När jag flyttade mitt 80 liters med DSB så byttes ca 1/2 mängden i samband med flytten och sedan 25% var tredje dag under ca 2 veckor. Inget hände.

Detta är också en sådan situation som jag (om jag hade ett stort kar) åtminstone skulle överväga att använda en fosfatremover den första veckan efter flytten/ommöbleringen. Men jag skulle ta nytt media om jag redan körde en. Och relativt mycket - mängden är nämligen bestämmande för hur lågt värde man kan få i vattenkolumnen i intialskedet.

Vad gäller nitrat så kan jag inte se någon process som "släpper" fritt något men givetvis riskerar du syresätta de områden som du nu har syrefria och därmed bromsa upp effektiviteten på denitrifikation ett tag

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde en relativt stor ommöblering (plockade ur 25kg sten och möblerade om ganska mycket). stoppade i dubbel laddning rowaphos och gjorde vattenbyte efteråt. fick lite brunalger som jag säkert hade kunnat undvika med fler och större vattenbyten. men 25% av 300 liter är lite halvjobbigt att byta var tredje dag, så jag tog brunalgerna istället :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...