Gå till innehåll

picassotryckare i ett 300l kar?


andreassofus

Rekommenderade inlägg

tjena! jag har hittat den här supercoola fisken https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=32

och undrar nu om det är en bra nybörjarfisk.

har hört att den kan vara lite tuff mot andra fiskar och att den äter koraller och så.

det står att den ska ha ett akvarium på minst 250l och mitt är ju på 300l så det borde väl gå?

det står även att det är en lätt fisk.

men vad har ni andra för erfarenheter av denna fisk?

vilka andra fiskar funkar den ihop med?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tidigare två drakar och en picasso i ett fish-only kar

och det är så jäkla häftiga fiskar, men man är lite rädd

när man stoppar ner händerna och gräver runt i karet.

Jag har aldrig fått ett bett av en stor tryckare,

men det kan inte vara någon skön känsla.

Å, ett stick av draken är inte heller roligt.

Tryckare kan bli aggresiva på äldre dagar....men det är väl som med människor,

det finns ju alltid någon gammal bitter kärring eller gubbe.... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en Picasso-tryckare som är ca 10 cm lång. Den har aldrig skadat någon annan utav mina fiskar och inte heller rört koraller.

Den är väldigt nyfiken och kommer alltid fram när man kommer in i rummet. Man kan tom stoppa ner fingret och "klappa den" utan problem.

Det är en starkt revirhävdande fisk och den visar alltid vem som bestämmer i akvariet när man tillsätter en ny fisk.

En väldigt personlig och vacker fisk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

picasso/clowntryckaren är min/mina absoluta favoriter! men jag avstår för tillfället då jag vet att dom knaprar på koraller och sten om man har otur, kommer senare att skaffa fish only och då ska jag ha dom två!

ska du bara ha fish only ser jag inget som hindrar dig från att skaffa picasso, men ska du ha koraller som du helst inte vill ha uppätna så kanske du skulle avstå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ska inte ha ett FO kar utan jag ska ha koraller och så..

jag får se hur jag gör.. jag vill gärna att fler skriver så får jag se vad marioteten säger :)

gör percula karet till ett snyggt rev men fina koraller då det är på styva 300 liter, så hivar du ut cikliderna och gör det till FO! då får dom lite mer att simma på samt att du kan ha några ytterligare några fina fiskar utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gör percula karet till ett snyggt rev men fina koraller då det är på styva 300 liter, så hivar du ut cikliderna och gör det till FO! då får dom lite mer att simma på samt att du kan ha några ytterligare några fina fiskar utan problem.

hehe du tycker de ja :) får se först när jag har fått igång mitt percula kar hur roligt jag tycker de är med ciklider :)

vad jag har förstått på er andra här så är det inte så jättekul med sötvatten efter man har börjat med salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är just deras personlighet som verkar roligt,, sen att dom är fula som stryk gör det ännu bättre :D

men eftersom jag ska ha en del koraller i så vet jag inte om jag vågar chansa.

nån som vill tipsa om andra bra nybörjarfiskar som funkar i ett revkar.

chromisar ska jag ha, sen vill jag ha en gul kirurg, så långt vet ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe du tycker de ja :) får se först när jag har fått igång mitt percula kar hur roligt jag tycker de är med ciklider :)

vad jag har förstått på er andra här så är det inte så jättekul med sötvatten efter man har börjat med salt.

hehe du får se.. snart ber du endast till salt guden! -respekt -respekt -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...