Gå till innehåll

Cristians första saltkar!


crivim

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen startat upp mitt molly kar! Tack för alla svar och tips som jag fått! Som nybörjare inom saltvatten har det varit kanon gött att få ta del av detta forum! Akvariet rymmer som de flesta vet 80 liter och har tre enskilda filterfack. De två första filterfacken har jag fyllt upp med ca. 3 kg LS, i det tredje facket har jag en newjet 1200. Nästa vecka ska jag lägga in en strumpa med aquaphos. För att förbättra cirkulationen i filterfacken har jag placerat en liten tunze pump som blåser 300 l/h i fack två.

Som bottensubstrat har jag använt finkornigt levande sand ca. 2 cm, och jag har 10 kg LS från indonesien som jag köpt på reefzone.

Belysning: har beställt Interpet T5 Power Compact 36 Watt Twin Starter och ska köra med ett Blue Moon Actinic 36 Watt T5 Power Compact rör och ett Triplus 36 Watt T5 Power Compact rör 14000 K.

Cirkulation: AS newjet 1200, en tunze 300l/h i filterfacken och har beställt en koralia 1.

Osmos: AN Aqua antartica

Vattenvärden fyra dagar efter uppstart:

pH:8,0-8,3

KH:7,7

Salthalt:1,022

Fosfat:1,0

Nitrit:0,5

Nitrat:25

Foton kommer i veckan!

/Cristian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har interpet triplus och gillar inte den lampan alls, helt rosa sken och får akvariet att se tråkigt ut. Enligt mitt tycke skulle jag ta en daylight blue istället. Har själv beställt idag och kommer att skrota min triplus.

MVH Richard

vad har du för rör uppsättning?har ett eller två rör? kanske blir för blått om jag kör med ett daylight och ett hel blått, får kanske ändra mig till två daylight istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett blue moon och ett triplus och ett daylight blue, Två daylight blue kan nog vara en bra kombination. Antar att du ska behålla 24w som redan sitter i karet. But isf ut det mot ett blue moon och styr detta separat från interpetbelysningen, alltså tänd upp 24w med blue moon innan interpet och stäng av efter interpet.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för varningen!som tur är har inte min beställning gått iväg än, så förhoppningsvis kan de ändra rören.blir två daylight 36W och ett bluemoon 24W.såg att det fanns plats för ett till rör utan att behöva göra ngt med reflektorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

runt 1500 för stenen, 1400 för akvarie+bänk, 1500 diverse utrustning och runt 1300 för nya lysrör o hfdon. man kan kanske komma billigare undan om man hittar beg.sten och väljer ett annat belysningsalternativ!Personligen anser jag att man inte ska snåla, det straffar sig i långa loppet, men har man ett litet kar och kör skummarlöst och inget UV-filter så sparar man några tusenlappar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

har uppgraderat belysningen till tre compact t5 lysrör 2 st 36 wattare och en 24 watt. 24 wattaren sitter längst fram och är en blue moon och nuddar stänkskyddet som är i plast. Jag undrar om det finns ngn risk att plast kåpan spricker, smälter pga värmeutvecklingen från lysröret.

tacksam för svar

mvh

Cristian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...