Gå till innehåll

Projekt 735L


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Tänkte att dela med mig lite om min nystart. Jag hade innan detta projekt varit utan saltkar i 5 år men ett nyväckt intresse fick mig att börja planera ett nytt kar och den här gången ska det bli det bästa jag någonsin haft. Jag satte mig ner och börja tänka ut måtten på karet och efter många olika förslag blev det till slut ett kar med måtten 150x70x70. Jag uteslöt sump på grund av att bänkhöjden blev för hög ( vill inte stå upp och kolla in i karet sitter hellre i en skön fåtölj) Så det blev ett innefack där pumparna till Uv och skummare döljs. Placeringen av skummaren blev nästa problem ty karets placering gör det omöjligt att ha den bredvid så skummaren fick ett eget skåp över karet. Bygget av bänken blev gjort i november -03 och efter en semester i Chile över Jul & nyår så kunde bygget börja på allvar. Vatten fylldes på i slutet på januari och 105kg levande sten (Inkörd och klar) placerades ut på måfå.

Jörgen.S_Bänk_.jpg

Jörgen.S_Akv_pic01.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Verkligen snyggtsmiley20.gif. Vad har du byggt ytavrinningen av?

__________________

Daniel Olsson

720 liter under uppbyggnad

375 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack Daniel smiley1.gifJag kopierade Thore kjellbergs ytavrinning som är enkel och smart. Jag kommer att lägga ut lite bilder på tekninken på söndag eller måndag då jag får tillgång till en digitalkamera undertiden får ni nöja er med en skiss..

Jörgen.S_Ytavrinning.jpg

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>ok, lite mer bilder är inte fel.

Är inte riktigt med på vad du menar med Thore, han har väll ett avdelat akvarium?

Har du byggt möbeln själv? Den är riktigt maffig.

__________________

Daniel Olsson

720 liter under uppbyggnad

375 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Möbeln är helt egenhändigt ihopsnickrad. själva ytavrinnen är gjord efter Thore. Enda skillnaden är att jag har ett litet innerfack han har ett avdelat kar (hans sump är bara större än min) bilder kommer snart. Jag har hört dit namn nämnas av Thore nångång.Du kommer från Uddevalla väl? Du får gärna höra av dig och komma och titta på karet om du vill Mitt nr är 0521/66804. Karet är nyss igångsatt men det är en hel del sten och mjukkoraller i redan men de flesta är inte så stora än. Skickar mer bilder. Nu är pumparna som sitter i karet på bilden borta och ersatt med en Tunze stream 7000L med multikontroll

Jörgen.S_Gul_kirurg.jpg

Jörgen.S_fram01.jpg

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Lite Teknikinfo:

2st MH 250w, Brännare Arcadia 14000K, 1st Tunze stream 7000L multikontroller. Hw UV 36W, H&S Skummare, 2st Doseringspumpar för Kalciumkloridoch Natriumkarbonat, Nivåvakt Clas ohlson (Ej monterad än) Med 63l kar med osmosvatten

Invånare:

Fiskar: 1st gul kirurg, 1st Gramma loreto, 1st pseudocheilinus hexataenia

Koraller: Seriatopora Hystrix , Acropora, Plerogyra Sinuosa (Bubbelkorall) + någrastycken till, Lite olika skivanemoner, Kolonianemoner, Star polyps+ några mjukkoraller

Karet Väntar på lite astrea och neritasnäckor & Eremitkräftor samt sjöbore, sjösjärnor & räkor

Jörgen.S_Gramma_loreto.jpg

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Lite mera bilder.

Jörgen.S_Innerfack.jpg

Jörgen.S_överrinning02.jpg

I Överrinningen sitter det en upp och nervänd kåpa från en gammal ficherpump där man kan lägga lite vadd eller en strumpa med fosfatremover eller dyligtJörgen.S_överrinning01.jpg

Under karet sitter uv-anläggningen och doseringspumpar mm

Jörgen.S_under01.jpg

Ovan karet sitter skummaren som har fått ett eget skåp för att dämpa ljudvolymen

Jörgen.S_över.jpg

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Inloppet för skummaren

Jörgen.S_inlopp_skummare.jpg

Skummaren!

Jörgen.S_skummare.jpg

Utloppen för skummare och UV

Jörgen.S_utlopp.jpg

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Hejsan. Det var snyggt det du gjort!!

men vad är det för blåa rör du använt??

__________________

mvh

C

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Det är PVC-tryckrör precis som de vanliga grå men dessa är blå istället. Köpte dem i Chile där de har en annan färgmärkning bara och betydligt billigare (Hemligtsmiley2.gif) Funderar på att importera till sverige och sälja till vrakpriser. Frugan är från Chile och svågern har egen firma i santiago

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Lite bilder på inredningen

Streampumpen Gör sitt jobb

Jörgen.S_Tunze_stream.jpg

Karet har nu vari igång i ca 5 veckor och redan nu börjar det ta sig. Lite algproblemi form av kiselalger finns fortfarande kvar med är på nergång

Jörgen.S_Koraller.jpg

Jörgen.S_Helvy_Fram.jpg

Jörgen.S_akv_vänster.jpg

Jörgen.S_akv_höger.jpg

Jörgen.S_Gulingen.jpg

Jörgen.S_bubbel01.jpg

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Mycket vacker!!

Visst är det kul att bygga nytt!!smiley17.gif

Sitter själv och knåpar ihop en ny bänk med sump och en Mh 250w. Det roligaste är nog att klura ut hur man drar rören bäst! smiley2.gif

250w är också en rolig sak.

__________________

Ha de// Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Själva planeringen och byggandet är ju det roligaste egentligen tycker jag. Tänkeratt längre framha ett stort kar till för bara fisk, Tryckare ett stim collare mm.. Börjar redan att småplanera (Övertyga frugan) Hoppas att det karet kan påbörjas att byggas om ca 2 årsmiley1.gif

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Jätte snyggt kar, och det är faktiskt väldigt snyggt som du lagt upp stenen, lycka till med de nya clownerna smiley1.gif

Mvh /Mattias Widell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack Mattiassmiley1.gif

Clownfiskarna trivs som bara den. De är redan ute och simmar för fullt och de är ju skitsnygga i färgen med. Hoppas att du kan starta upp ett nytt kar inom en snar framtid. Hör av dig om du vill komma förbi nångång

------------------------------------------------------------ ---------------------------------En ny invånare som är fantastisk intressant trots att han inte är nångon färgklick men han bökar och håller gruset i trim. Har redan blivit en favorit för mig

Jörgen.S_Sandvändare_pic_05.jpg

Fisken som har varit stört på omöjlig att få ett kort på men nu lyckades jag. Äntligen!!!

Jörgen.S_pseudocheilinus_hexataenia.jpg

2 av clownerna som jag köpte av Mattias till pojkarnas stora glädje

Jörgen.S_Ocellaris.jpg

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Nicesmiley17.gif

Vad heter din sand bökare?

__________________

Ha de// Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Valenciennea sexguttata.. Jag vill ha en Valenciennea Wardi med. Vilken skönhetsmiley10.gif

PC260013.JPG

Valenciennea strigata är inte så dum heller. Thore Kjellberg har en sån här och den är kanonfin.

PC050021.JPG

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

det någon som har en sån här?? Jag vill gärna veta om det går att få tag i.

Valenciennea puellaris

OTOME_HAZE011019.JPG

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Hallå Jörgen, ja jag hoppas också på att jag kan dra i gång inom en inte allt för avlägsen framtid :-)

Ett måste för att få dra igång igen är att få ytavrinningen tystare, kör nu med biobollar i ytavrinnings hörnet och det det låter ju som en ständig vårflod i vardags rummet.

Jag tycker det låter okej men tjejen blir galen på ljudet så jag måste få ordning på det innan jag får starta upp igen, det får bli ett projekt att pilla med medans karet är tomt.

Det är trevliga firrar du börjat med, och ja, clownerna är grymt snygga i färgen :-)

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Jörgen.S skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>

Är det någon som har en sån här?? Jag vill gärna veta om det går att få tag i.

Valenciennea puellaris

OTOME_HAZE011019.JPG</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Håller med att denna tycker jag är den finaste av bottenlevande fiskar

Såg att de hadde ett Par i Örebro då jag var där för ett tag sedan men tyvärr så skulle de ej sälja dessa.

Ser jag några mer som är tillsalu så är detförsta som köps smiley17.gif

Snygga mått på karet det kommer la nästan bli som på mittnya kar...

__________________

mvh

C

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Köpte mig en liten clowntryckarbäbis i går på marinakvariet. Oj vilken själavärmare han var. Detta är ju min favoritfisk nummer 1. Han är bara 5cm lång och han ska heta Ozzy.(Andra namnförslag varBon scott eller Angus)Detta är den enda fisk som jag förärar ett namn då ingen annan fisk är värdig ett sådant. jag hoppas att han kommer att vara aktsam mot mina koraller och inte utöva ett skräckvälde gentemot övriga invånare i sitt nya kungarike. Min plan är att han ska få regera ca 2-3 år i korallburken och sedan få ett längre kar i ett rent fiskkar. Jag kommer att slänga in en bild eller 2 när kompisens digitalkamera kommer tillbaka från reparation. Övriga nyheter är att en Z. xanthurum har flyttat in i burken. Detta var en fisk som jag egentligen inte skulle ha (Den är överreklamerad och inte värd pengarna enligt mitt tycke) men mattias widell fick den över efter sin försäljning av sitt kar och jaghyste förbarmande över den och tog den under mina vingars skydd.

__________________

Clowntryckare är grymma precis som jag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Om jag inte missminner mig så finns Puellaris på reefcenter i billdal.

MVH Richard

Ring och kolla för säkerhets skull jag är inte riktigt säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Jag har ofta sett den på listor från Korallrevet. Just den på bilden är dock extremt fin tecknad. De är ofta blekare i verkligheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...