Gå till innehåll

Planeringshjälp Reefkeeping projekt


Anders S

Rekommenderade inlägg

Håller som bäst på att planera en 375 litersbalja.

Vore tacksam om någon kan guida mig i följande frågeställningar:

* Belysning - Metallhalogen eller Lysrör (T5)? Vilka begränsningar får man med enbart lysrör? Är metallhalogen ett måste?

* Cirkulation - Vilken är den bästa lösningen för att få vågrörelser i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste inte ha MH, det är många som kör helt utan. Begränsningen som jag ser det är om man har ett djupt kar, då tror jag man behöver starkare ljus punktmässigt för att komma ner till botten ordentligt. Annars går det bra med vilket som.

Vågrörelser kan lösas mha en Tunze Wavebox tex. Annars finnns det en enkel variant, rikta ett utblås från någon pump snett upp mot ytan, så rör det på sig. Är det rörelsen i själva karet du vill åt så kan du använda dig utan pumpar som går i intervall.

Välkommen förresten! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Ok, finns det några riktlinjer på "maxdjup" för lysrör? Min balja kommer vara 65-70cm djup.

Jag eftersträvar en vågrörelse så att anemoner (senare projekt!) och växtlighet vajar fram och tillbaka. Vill inte ha pumpar som bara står och blåser konstant i en riktning.

Har hört att en wavebox är stor, klumpig och genererar för kraftiga vågor, stämmer det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70cm är djupt. Tänk på att du ska kunna komma åt botten både fram och bak i karet, dvs om du inte kan kmma åt karet från båda sidorna så lär du få ha långa armar för att komma åt botten på bakkanten av karet. Något speciellt riktdjup vet jag inte om det finns.

Med mer än en cirkulationspump i karet får du svajande rörelser på växtligheten i karet, men då bör du ha iaf 2 stycken som kanske ska riktas mot varandra så strålarna slås ihop och sprids runt i karet. Det inns också pulserande pumpar som gör så att du inte får samma rörelser hela tiden. Jag har själv ett Tunze TS07-kit med en pump som går på två olika hastigheter med jämna mellanrum. Funkar fint, så länge kontrollern går. :) Den lägger av emellanåt och fungerar då bara på full fräs.

Har tyvärr ingen erfarenhet av en Wavebox, men sök gärna här i forumet, du hittar säkert en del uttalanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina svar:

Belysning: -Klart du ska ha MH! köp en (beg?) 250wattare så du får glitter och komplettera med T5:or för färg. Dvs både och!

Cirkulation: -Kollla på Resun, billigt och fint! Annars e väl ett Tunze-kit det bästa.

Om du va balkslav i lumpen(brobyggare) har du ju inga problem att nå på 70cm djup. annars hade jag valt ett mindre djupt kar.....apropå långa armar;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...