Tonytiger Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 hej hade några frågor om hur man inreder karet bäst!vad kan man lägga på botten innan korallsanden för att få det mindre plant och mer levande (vågigt)... vad kan man bygga revet med förutom LS? kan man ha snäckor på botten? vad kan man använda om man vill ha en blå bakgrund? målar man glaset då?? mvh Tony Citera
Halogen Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 Svårt att få sanden vågig...om du inte limmar fast den förstås. Vill du ha sanden vågig, så skaffa något sandgrävande fisk typ. strigata. tror det finns sandvändade sjöstjärnor också./ PP Citera
Vargklo Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 Jag har inte hört talas om att ha vågig sand med mindre än att man helt enkelt har ett tjockt lager sand som man gör dalar i. Det finns ju sand i många grovlekar du kan välja mellan.Om du söker på Riffkeramik på forumet finner du flera trådar som avhandlar detta alternativa sätt att bygga rev med. Det finns också varianter med att bygga egen LS. Helt utan LS bör du inte vara om du inte är helt säker på vad du ger dig in i, bakteriekulturen i LS är mycket värdefull.Självklart kan du ha snäckor på botten, du kan t.o.m. vara helt utan bottensubstrat. Vad då vara försiktig så att inte ditt berg av LS rasar ihop och träffar någon rutan. Det finns olika varianter att stabilisera ditt rev med, t.ex. all lägga en plexiglasskiva underst och använda silikon eller små bitar av liggunderlag för att öka friktionen. Men det beror ju på formen av de stenar du ska bygga med.Jag tror att de flesta som har blå bakgrund målar utsidan av glaset. Citera
Hultis Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 om du vill ha vågig sand kan du prova att såga isär pvc rör på längden och silicona fast dom? hur vågig du vill ha det väljer du bara på rör diametern? har aldrig provat detta men.. en tokig idé kanske?? Citera
Halogen Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Problemet är att sanden är vågig ett litet tag men sedan så kommer cirkulationen att jämna ut sanden. Jag använder en köpt blå/svart bakgrund som jag tejpar fast./PP Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.