Gå till innehåll

Aqualite nitratfilter, hur koppla in?


pikkenix

Rekommenderade inlägg

Har fått hem ett Aqualite nitratfilter från drakfisken idag och har lite frågor.

1. På det sitter en slang med ratt på för att reglera flödet (vad jag förstått ska vara ca. 1 doppe i sekunden), pumpar jag ut vattnet genom denna slang eller pumpar jag in vattnet den vägen?

2. Vad ska jag köra för pump till det, kan någon visa konstruktion hur ni kopplat in ert nitratfilter så vore jag tacksam!

3. Ska jag köra filtret 24/7 direkt från början?

4. Vad jag förstått så är det lågt pH på vattnet ut ur filtret, är det något att oroa sig för eller är det så små mängder att det inte påverkar någon nämnvärt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel,

1. Ratten ska vara på utflödet. 1 droppe/sekund tills dess att vattnet som kommer ut har noll i nitrat. Det kan ta lite tid och det kan till o med ge högre nitratvärden till en början men ha tålamod.

2. Finns många olika pumpar som kan fungera bra. Se bara till att du får ett jämt flöde. Det får inte stanna helt för då dör bakterierna och du får starta om det igen.

3. Filtret måste köras 24/7 annars funkar det aldrig.

4. Ingen fara, men låt det gärna droppa igenom lite kalksand innan det går tillbaka till akvariet. Då frigör du dessutom lite kalk till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. pumpen, kan jag koppla in en "vanlig" pump som pumpar säg 500l/h direkt på filtret?

Jag antar att jag måste ha någon Y-koppling eller liknande som skickar ut vattnet som inte går in i filtret (för där går ju endast 1 droppe/sekund in), eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...