Gå till innehåll

Vattenvärden efter kalkreaktor


Daniel N

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har startat min kalkreaktor precis (Deltec med magnetventil och ph dator)

Har för tillfället lågt kh som ska höjas med buffert.

Nu till frågorna.

Har ni mätt kh och C på vattnet från kalkreaktorn och i så fall vilka värden har ni fått?

Jag mätte i går och fick kh 25 dkh C 750 på utvattnet.

Ändras dessa värden då kh i karet är uppe på rätt nivå? ( nu 4 dkh i karet)

Jag menar kan det bli mättat med kh i kalkreaktorn eller kommer det att öka när vattnet som kommer in i kalkreaktorn har 8 dkh i stället för 4 dkh. Ni fattar nog vad jag menar :-)

Ändras några andra värden än ph när vattnet från kalkreaktorn kommer i kontakt med syre och CO2 vädras bort?

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regleringen kommer inte att ske "automatiskt" utan du måste anpassa reaktorns inställningar (dropphastighet och mängd koldioxid) samt driftstid för att få en bra nivå på kH, Ca och ev Mg (om du har magnesiumgranulat i reaktorn). Oftast är det enklast att utgå från kH värdet när du ställer in reaktorn då det ändrar sig snabbast. Jag ligger på ca 6.5-7.0 dkH och då följder Ca och Mg med och lägger sig på en bra nivå.

Har inte mätt vad jag har ut från reaktorn. Kör på grundinställningen enligt bruksen och justerar den tid då jag trycker in koldioxid i reaktorn. Efter lite experimenterande så är det rätt lätt att få en jämn nivå på parametrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp precis som Robban säger gjorde jag med tog ett bra tag innan jag fick balans på det hela men mitt "problem" var att jag hadde för högt Kh. Hadde inge problem med detta eller karet så det fick sjunka efterhand

Kör du med Rowalith C+ så står det på att det ger ett jätte högt KH ut ifrån reaktorn likaså Ca. Det är detta man får ställa in med flödet och Co2. När Ph sjunker i reaktorn så frigörs det vi är ute efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regleringen kommer inte att ske "automatiskt" utan du måste anpassa reaktorns inställningar (dropphastighet och mängd koldioxid) samt driftstid för att få en bra nivå på kH, Ca och ev Mg (om du har magnesiumgranulat i reaktorn). Oftast är det enklast att utgå från kH värdet när du ställer in reaktorn då det ändrar sig snabbast. Jag ligger på ca 6.5-7.0 dkH och då följder Ca och Mg med och lägger sig på en bra nivå.

Har inte mätt vad jag har ut från reaktorn. Kör på grundinställningen enligt bruksen och justerar den tid då jag trycker in koldioxid i reaktorn. Efter lite experimenterande så är det rätt lätt att få en jämn nivå på parametrarna.

japp precis som Robban säger gjorde jag med tog ett bra tag innan jag fick balans på det hela men mitt "problem" var att jag hadde för högt Kh. Hadde inge problem med detta eller karet så det fick sjunka efterhand

Kör du med Rowalith C+ så står det på att det ger ett jätte högt KH ut ifrån reaktorn likaså Ca. Det är detta man får ställa in med flödet och Co2. När Ph sjunker i reaktorn så frigörs det vi är ute efter.

Jag förstår vad ni menar.

Det jag undrade var nog mest hur värdena i reaktorn påverkas av vattnet som kommer in reaktorn. Dvs om Kh är högt innan det kommer in kommer det då att bli ännu högre när samma vatten kommer ut igen eller blir det mättat vid en viss nivå. Hur högt kh kan man få ut ur en reaktor? Samma sak med Ca.

Mvh Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att halten på vattnet som matas in i reaktorn är av mindre betydelse. Det blir så många gånger högre kH och Ca i reaktorn. I deltecs manual för PF509 står det att man får ut ca 35-40 dKH och ca 600 mg/l ut utvattnet om reaktorn ställs in enligt grundinställningen.

Se manual:

http://www.simontorp.se/upload/Pdf/Deltec%20PF509.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...