HeNkedeh Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 Returpumpen jag kommer att använda i min sump har 17mm utblås och dom enda PCV rören jag hittar är 16mm & 20mm...Hur gör ni för jag antar att alla inte har pumpar som passar PVC mått perfekt ? Citera
wrang Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 HejsanPå min kommer jag att ha slanganslutningen på pumpen och en silliconslang ca 5cm och sedan slanganslutning-PVC rör. 16mm slang får du lätt på en 17mm anslutning.Tar man tex Eheim´s gröna slang så värm den först i vatten så får man lättare på denAllt för att slippa vibrationer vidare till karetvad är det för pump du kommer att köra med? Citera
HeNkedeh Postat 15 maj 2004 Författare Postat 15 maj 2004 Det är en Iwaki MD 20 R... Tack för svaret förästen...ska testa det! Citera
zippo Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 Ähummm vad det inte ehiem slang vi inte skulle andvända i saltvatten ? nåt om att den släppte ifrån sig mjukmedel !vet att flera har iaf sagt det förut här i forumet!"sorry får gnatet " Citera
xedar Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 det där med ehiem... finns det nån konkreta bevis på att den skulle göra det??? jag va på ett zoo i niss i Frankrike där deras saltvattens avdening var sponsrad av ehiem och H&S där användes så klart deras slangar "man fick gå bakom och titta" dom hadde inga dåliga kar och absolut inga tecken på vanvård åsv.. varför skulle eheim använda sina egna slangar till utställnings kar om dom skulle inehålla mjukmedel eller nått annat som är skadligt.?? Mvh Mikael Citera
zippo Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 ja jag skulle okså gärna se "bevis" har tyckt att det varit konstigt också ,men eftersom en heller flera mera erfarna här på forumet har sagt det så har jag iaf låtit bli ehiemslangar !"det kanske är en gammal skröna när allt kommer omkring :-) " Citera
xedar Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 Ja det är ganska konstigt. man kanske borde mail ehiem och fråga vad som finns i deras slangar. Mvh Mikael Citera
wrang Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 Ja det kanske är en gammal "skröna" jag har iallafall använt Eheimslang under mina år som saltvattensakvarist utan några dåliga fall. men nu först på senare år mer å mer gått över till PVC-rör. Bara för att det känns säkrare och snyggare utanför karet. Säkrare menar jag ej med att slang skulle gå mer sönder/spricka än PVC utan att det känns bättre med limmad PVC-rör . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.