Gå till innehåll

Lite frågor om kalkreaktor?


pimo

Rekommenderade inlägg

Kommer till hösten förmodligen börja handla och bygga inför ett nytt kar.

I mitt nuvarande så kör jag med manuell tillsättning av ca, mg och kh buffer, och det är ganska pilligt att få värdena riktigt stabilt + att det är rätt jobbigt.

Så i nästa kar blir det nog en kalkreaktor, för den tar väl hand om alla dessa problem?

Frågan är då vad man behöver, så vitt jag förstått det ska/kan man köra med:

Kalkreaktor

magnetventil

ph dator

co2 tub

Är det något mer som behövs?

Hur reglerar man "mängden" av ca, karbonater och magnesium i karet?, mha att köra kalkreaktorn en viss tid per dag?

Sen en till, antagligen dum, fråga, vad gör en kalkmixer för nytta och är det rekommenderat att köra i samband med ca reaktor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör Aquacares kalkreaktor nr 3 för 2500 l med doseringskontroll för CO2 den kör jag natten, tid ca 5 timmar. Mitt Kh värde är konstant på 11, jag har också ett magnesium rör kopplat till utgående vatten med Aquacares magnesium granulat.

Jag kör också en kalkmixer från Aquacare, och den har jag kopplad till en slangpump via en nivåvakt.

Den kör jag dagtid när inte kalkreaktorn är på, det är viktigt att inte köra kalkreaktor och kalkmixer samtidigt. Mitt Ph värde är 8,05 natten och dagtid med belysningen i topp 8,25. Kalsium värdet ligger på ca. 400-450 en redox på 390-410.

M.v.h

Platax

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...