Gå till innehåll

kjönsbstemma blå tryckare


norsken

Rekommenderade inlägg

Kul att du vill försöka dig på en parbildning.

Jag försökte googla lite på de amerikanska och tyska sidorna och vad jag kunde hitta så är det väldigt svårt att könsbestämma dom med hjälp av yttre kännetecken.

ungefär detta är vad som står på de flesta sidorna.

Sexing and Breeding: The Niger Trigger is not necessarily sexually dimorphic. The males may have longer streamers on their tails, but this is not always an accurate means of sexing. In any case, the Niger is not bred in captivity.

Så längre fenstrålar på hanen på hanarna, kan du eventuellt använda dig av, men jag misstänker att det bara går att se på riktigt stora ex.

Parhållning är absolut möjligt jag hittade inlägg på det tyska forumet riffaquaristikforum.de att personer har par i stora kar och att dessa till och med leker.

Det är nog bara att ta en och hålla tummarna tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jan - ett knep från sötvattensvärden för att få fram par är att köpa så man har tre eller fyra från början. Urvalet gör man helst genom att iaktaga fiskarna i försäljningsakvariet och få en känsla för vilka kön det är. Det brukar fungera bra eftersom beteendet oftast är en bättre indikation än andra tecken. När man sen väljer gör man en kombination av storlek och beteende. Nu är det ju en kostnadfråga vad gäller saltvattensfisk men jag är övertygad om att metoden som sådan fungerar även för saltvattensfisk

Vad gäller nigertryckaren så verkar den vara relativt vänlig mot artfränder, Vi har ca 20 stycken i vår hajtank (de är 10 - 15 cm). Trots att tanken är på 1400 kubik så verkar de flesta föredra att vara runt en klippa och det är sällan man märker något hotfullt beteende mellan artfränder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det sötvattensknepet brukar jag använda men det ble svårt när jag kjöpte denna han var ennsam så det gick innte att studera betende, av någon konstig anledning tror jag att min är en hanne jag har ingen som hellst begrundande för det jag bara kjenner det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också att Lasses ideer är väldigt bra. Tyvärr så är det inte lika lätt i praktiken som i teorin.

När det väl finns tryckare inne i butiken så är det sällan fler än två. Sedan att du redan har en som du är fäst vid gör ju inte det hela lättare, men jag tycker absolut att du ska gära ett försök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På begäran förklarar jag begreppet sexual demorphism.

Jag lägga in denna texten, vilken är hämtar här.

Sexing Fish

Determining the sex of a fish is an important step in knowing whether one has a pair. Most fish can be classified as sexually dimorphic or sexually isomorphic. In sexually dimorphic species, the sexes can be easily distinguished by primary (shape of sex organs) and secondary differences (size, shape, color [sexual dichromatism], finnage). Males are frequently more colorful, larger, and have more elaborate finnage. Among the more brilliant outstanding of sexual dimorphism can be found in Lake Malawi cichlids, Killifish, and Livebearers. In sexually isomorphic species, there are minute, if any, apparent sexual differences. Often, the only way to distinguish between the sexes is the shape of the genital papilla, which is only visible around spawning times. In some isomorphic species, the males are slightly larger and the females are slightly rounder in the belly. Some sexually isomorphic species have no known external sexual differences.

Fritt översatt.

Att könsbestämma en fisk är ett viktigt steg för att ta reda på om man har ett par. De flesta fiskarna kan knassificeras som sexually dimorphic eller sexually isomorphic, könstillhörigheten kan med lätthet utskiljas med primära (form på könsorgan) och sekundära skillnader (storlek, form, färg [sexual dichromatism] , fenor). Hanar är oftare mer färggranna, större och har mer utmärkande fenor. De mer utmärkande skillnaderna av sexually dimorphism kan man hitta hos malawiciklider, killis och levandefödare.

Hos sexually isomorphic arter finns det minimala, om några, uppenbara sexuella skillnader. Ofta är det enda sättet att skilja könstillhörigheten att titta på genital papillen, vilken ofta syns vid lektid. Hos några isomorhic arter, är hanarna lite större än honorna och har lite rundare buk. Endel sexuellt isomorphic arter har inga yttre köns skillnader.

summan av karemumman.

sexally dimorphic = det finns synliga uppenbara yttre skillnader i utseende mellan könen

sexuelly isomorphic = det finns inte synliga uppenbara yttre skillnader mellan könen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...