Gå till innehåll

En för hög Calciumnivå


Rekommenderade inlägg

Har ett kalcium test där man blandar olika reagenser och sen droppar i droppe för droppe tills vätskan går från någon lillaröd nyans till klarblå. Sedan multiplerar man antalet droppar x 15 för att sedan erhålla ett kalciumvärde. Grejen är att jag tycker storleken på de droppar man har i varierar och var går gränsen för att vätskan blirklarblå det är ju en tolkningsfråga men jag har gjort testet två gånger nu och får en kalciumnivå på 525och högre vilket är över gränsvärdet. Jag har ingen kalkreaktor men tillsätter kallkvatten så fort vatten dunstar från mitt kar dock inte regelbundet utan ibland kan det bli flera liter på en gång. Jag blandar aquacares pulver kalk med osmos vatten. Min fråga är ju vilken påverkan det höga kalciumvärdet har på mina invånare fiskar och koraller eller om ni tror att det är tillförlitligheten på testet som är dåligt. Jag tror ju mer på det sistnämnda eller är det vanligt med för höga kalciumvärden. Om det är så skall jag tillsätta mindre kalkvatten. Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mkt Kalcium kan bero på din dosering av kalkvatten som verkar inte vara så exakt, kan få vit fällningar om vattnet blir mättat.

blanda nytt vatten med det salt du använder, försök hitta vad tillverkaren säger det ska ha för Ca värde och utgå från det som referens. då kan du se om ditt test visar fel eller inte.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidvis kört med Kalciumvärden över 500. Jag blandar i Ballingvätskor, vilket betyder att värdet kan variera över tid beroende på hur ens rutiner har varit. Jag har dock inte märkt någon negativ effekt av höga Kalciumvärden.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...