Gå till innehåll

Alger/växter till refugium


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Jag har kört både Caulerpa, Chaeto och Gracillaria innan... nu kör jag med vad jag är rätt säker på är http://se.reeflex.net/tiere/2940_Cladophora_herpestica.htm de tidigare har kommit upp i karet i småbitar, men jag har inte störts av det... Cladophoran däremot håller sig i en fin och kompakt klump... behöver knappast rensas heller då mina eremiter gillar den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Bump.

Då var jag igång i min planering igen. Fick lägga återstarten på is vid jul förra året då jobbet krävde för mycket tid av mig.

Spinner vidare på mejsels fråga. Jag kommer köra refugium i ett eller två separata kar på 40*40*23 cm.

Är det i princip skit samma vilka av de vanligaste algerna man väljer. Är det mest efter tycke eller påverkar de vattenvärden olika.

Vilka sorter har lätt att sprida sig vidare till andra kar och vilka gör inte det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa tyckte jag var ganska lätt att få oönskad spridning av, men det var åxå de alger (hade tre olika sorters Caulerpa) som var lättast att få å växa. Sen finns ju risken med att den kan släppa tillbaka skiten om den "crashar" tyvärr. Jag råkade aldrig ut för det men jag vill ändå varna. Jag försökte även med Chaetomorpha och Ulva, men fick aldrig de arterna att växa i närheten av lika bra som Caulerpan. Tror detta berodde på belysningen, som jag även startade en tråd kring... Idag med alla LED-komponenter som börjar bli billiga, så kan man nog få ihop en RIKTIGT bra belysning till alger för 3-400kr! Förutsatt då att man vet vilka våglängder man behöver...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...