Gå till innehåll

värmeslag


Daniel

Rekommenderade inlägg

jag bor tillfälligt i blekinge och har karet mer eller mindre själdrivande med alla möljiga matare och dylikt.. jag kom hem imorse och det var sk*tvarmt i lägenhet, tempen i karet var över 30, alltså varje saltvattensakvarists mardröm, den sista räkan hade koolat såsom de flesta koraller.. dessutom såg karet ut som en trägårdsdamm.. fiskarna verkar må bra.. jag har tagit bort rampen, satt en till stor fläkt mot ytan och stoppat en frusen pet flaska i karet.. nu är tempen runt 30... som tur karet är relativt nystartat och jag hade bara små testkoraller.. det jag har forlorat hittils går att ersätta.. det är bara synd om de, men shit heappens..

mina frågor.. jag bytte vatten förra veckan, nitrater är låga (den döda räkan har nog blivit eremit och snigelmat), skulle en vattenbyte hjälpa.. nått?

hur påverkas fiskarna? jag har endast tre fiskar, en goby, en salarias och en dvärgkejsare, kejsaren och salarias mår hur bra som helst, gobyn är i sin grotta och kommer sällan ut.. lider fiskarna av värme? åtgärder?

några tips om hur fasen jag ska hålla temperaturen<30 för de kommande tre veckor jag är borta (kommer ner varje helg, fiskarna är inte helt övergivna), helst utan att skaffa kylare eller A/C (är helt pank just för tillfället), jag har en etta mot väster/söder.. solen stekar fasaden från morgon till kväll, givetvist är persienner ner och gardiner för, en liten datafläkt mot ytan, ska tillägga en sån stor husfläkt..

tackar tackar

D.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du redan har tagit bort rampen och har en fläkt igång så måste du nog försöka få lite korsdrag i lägenheten så att du få ner den omgivande temperaturen, jag vet att det inte är helt oproblematiskt att ha fönster öppna när man är borta men annars vet jag inte vad man skulle kunna göra som inte kostar pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några spontana budget förslag:

Byt lite vatten.

Minska belysningen.

korsdrag i lägenheten, torr luft i lägenheten gör att det dunstar mer och blir kallare.

Köp 20m trägårdsslang lägg den i karet och låt kallvatten droppa igenom den från badrummet.

skaffa ett kylskåp och dra slangen genom det. (har själv den varianten men karet har ej gått över 28 grader så jag har inte behövft att använda den, så just nu fungerar det som öl kyl.)...

Firrar klarar ganska hög värme under kortare perioder, det är värre med koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De små liven klarat inte temperaturer över 30 grader. Korallblekningen som pågår på rev över hela värden beror just mycket på den globala uppvämningen, Dystra prognoser säger att om 50-100 år så finns det inga korallrev mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...