Gå till innehåll

110 liters juwel.


JNerelius

Rekommenderade inlägg

Börjar planera för vilka koraller jag vill ha men det är ju en djungel. och alla som jag tycker är snygga är antigen ogräs eller svin svåra. Min vanliga tur.

Någon som har några bra tips på vad jag kan införskaffa. Eller om det är någon runt Eskilstuna med omnejd som har några fraggar att sälja :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Euphyllia är ju en trevlig korall, lagom svår, böljar i vattnet. Ser fin ut både i vanligt ljus och blåljus, kostar inte skjortan, brukar alltid finnas fraggar. (finns svindyra specialare också, men vanlig volvo-euphyllia kan du nog ragga tag i för en hunka eller 2) Sen är jag svag för skivor/knappar. Finns i alla möjliga prisklasser. från ingenting till svindyrt. De får ofta härlig färg i blåljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia är ju en trevlig korall, lagom svår, böljar i vattnet. Ser fin ut både i vanligt ljus och blåljus, kostar inte skjortan, brukar alltid finnas fraggar. (finns svindyra specialare också, men vanlig volvo-euphyllia kan du nog ragga tag i för en hunka eller 2) Sen är jag svag för skivor/knappar. Finns i alla möjliga prisklasser. från ingenting till svindyrt. De får ofta härlig färg i blåljus.

Jag har sett en Euphyllia som jag vill ha men det tillhör säkert dom dyrare. Skulle vara typiskt mig. ( är inte så mycket för volvo )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.extremecorals.de/en/animal-fish-corals/

och

http://www.whitecorals.com

är två sidor jag brukar titta på för lite inspiration vad jag söker :)

Har varit inne på både sidorna och det kliar i fingrarna kan jag säga. Finns så mycket snyggt. Men risken är att jag spränger budjeten bara på ett besök där.

Vågar man köpa där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man vågar köpa där. Jag gör det i alla fall.

Man kan ju bara titta för att få en uppfattning om vad man vill ha... så man har någon form av väg utstakad hur man vill göra. Sen kollar man runt lite, annonserar på köp och sälj, kolalr vad som finns där och kanske hittar små fraggar av liknande det man söker i alla fall :)

Hittar man något fint har man det latinska namnet och färgen och så kan man snacka med sin lokala handlare kanske. Eller så köper man en skeppslast därifrån.

(snart kommer skatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man vågar köpa där. Jag gör det i alla fall.

Man kan ju bara titta för att få en uppfattning om vad man vill ha... så man har någon form av väg utstakad hur man vill göra. Sen kollar man runt lite, annonserar på köp och sälj, kolalr vad som finns där och kanske hittar små fraggar av liknande det man söker i alla fall :)

Hittar man något fint har man det latinska namnet och färgen och så kan man snacka med sin lokala handlare kanske. Eller så köper man en skeppslast därifrån.

(snart kommer skatten)

Vad bra.

Min lokala handlare är totalt värdelös när det gäller saltvatten.

jag frågade vad i korallväg dom kunde få tag på. och fick en lista med 10 olika sorter. alla i samma färg. brun/beige

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips och råd över vilka koraller man ska satsa på till mitt 110 liters.

Har ganska mycket ljus. Maxspect Razor 160 Watt 10 000 k.

Vet inte vattenflödet räknas som hög eller medel.

(orginal 400 liters pump i filterhörnan.) 1 Korallia Nano 900 liter och 1 Korallia 1600 liters streamers.

/Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är svag för euphyllia, finns många olika varianter. Sen beror det lite på vad din plånbok tål också. Fungior är fina koraller. Finns väldigt många fina knappar/skivor också. Själv är jag inte så förtjust i SPS, då de känns lite "stela" men det är så klart en smaksak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är svag för euphyllia, finns många olika varianter. Sen beror det lite på vad din plånbok tål också. Fungior är fina koraller. Finns väldigt många fina knappar/skivor också. Själv är jag inte så förtjust i SPS, då de känns lite "stela" men det är så klart en smaksak.

Har tittat lite på Euphyllia också. har fastnat för ett par varianter. Har även fastnat för ett par SPS:er. Men det är lite jobbigt att det är minimum 13 mil till närmaste butik som säljer saltvatten. Verkar också som att dom flesta som fraggar bor långt söder ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att hålla fiskar och koraller finns det några få nödvändiga saker. Doppvärmare, ljus, salt, cirkulationspump. Vatten och akvarium. Resten handlar om automatiskt/lättskött/prylnörd/svårighet på koraller, estetik etc etc.

Skulle säga att i all fall de flesta med små kar kör utan ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...