Gå till innehåll

LED-Belysning Clownhotell


kryllet

Rekommenderade inlägg

Hej

Har länge letat efter en mindre LED-armatur som skulle passa i locket på Boyu-450 (clownhotell 58L)

utrymmet är inte stort och där går mycket elektronik i locket bl.a. Moonlight, 2st datorfläktar, transformatorer och två 22cm kompaktlysrör med hälften blått och hälften vitt.

Efter mycket letande på Internet hittade jag denna till slut. http://www.ebay.com/itm/for-Beamswork-Aquarium-Water-Plant-Reef-Tank-33-LED-Light-Hang-On-Black-ZVQU034-/380697550556.

Två veckor senare hade jag fått hem den och bygget kunde starta.

jag började med att ta bort bägge lysrörsfästningarna. sen plockade jag bort transformatorn till moonlighten vilket tyvärr hade bränt för längesen. När jag plockade bort lysrören slog det mig att det kanske hade varit bra att behålla ett kompaktrör om det fick plats (gick miste om ganska mycket UV-ljus annars).

Jag och min polare började flytta runt saker och ting. Till slut lyckades vi få plats med allt vi ville ha och inte en ända liten millimeter fanns kvar.

Vi flyttade kompaktröret så långt bak det gick mot kylfläktarna, sedan böjde vi reflektorplåten så vi fick en vägg mellan kompaktröret och LED-armaturen.

Så här blev det

post-7414-14468932102456_thumb.jpg

Skriv gärna vad ni tycker om att blanda lysrör med LED. Detta var en superbillig lösning för 250kr

post-7414-14468932102995_thumb.jpg

post-7414-14468932102121_thumb.jpg

post-7414-14468932102726_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Snyggt jobbat! Hur upplever skillnaden i ljuset jfr kompaktlysröret?

Jag tycker att jag får bättre lyster i korallerna. Fler färger träder fram. Det är svårt att visa på bild, då det inte är det lättaste att få rätt färginställningar på kameran. Jag kör med lysrör och LED mellan 14:00-18:00. sen kör jag på LED endast fram till 21:30.

Man kan ju även köra enbart Blåa dioder på LED armaturen och ha lysröret igång. Då får man väldigt blått och de självlysande korallerna lyser väldigt fint, men jag tycker belysningen blir lite för mörk då. Men det är trevligt att ha på kvällen. Sen går det givetvis att bara ha blått ljus om man känner för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iden är grym. Kanske inte de mest klockrena rev-leden, men det kanske går att hitta en med mer blått...

Fö, tack för tipseg, det där känns som en grym refugiumlampa :)

Tack, nej det är väl kanske inte det optimala lösningen, men känns som en helt ok lösning enligt mig själv. Det går ju alltid att ha något bättre i denna hobby ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...