Gå till innehåll

Ny balja!


Gismo71

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Jag är en akvarist som håller på att få återfall på en ny saltbalja!

När jag hade salt sist så hade jag två Zander ettor som skummare och en kalakreaktor med CO2 och fick nordiskt altforum per brev!

Då förstår ni att det var länge sedan!

Jag är nu väldigt sugen på att dra igång en ny balja då barnen blivit så stora att man inte riskerar att få knallpulver som föda i akvariet!

Jag har suttit och läst flera dagar här men jag har en liten fråga!

Om jag nu bygger en ny burk var och hur ska ja jag ytvattensavrinningen?? Ska den vara på mitten eller på en sida eller båda? Ska jag borra eller ha en balkong?? Om jag vill ha en wavebox eller liknande? Hur stor ska sumpen vara?? Karet blir nog 120x63.5x75 mest för att ikeas bänkskivor är 63.5!! :-)

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju dåligt att ingen har brytt sig.

För det första, är du säker på att du ska ha det så högt?

Men sätt boxen i kanten och dra 3 20mm rör ned till sumpen. Sumpen ska vara så stor som möjligt men du måste få plats för tre 1l flaskor för balling. Glömde att det ska vara borrat. Beställ sump o kar från diamant aquarium från Tyskland.

Så ser jag på det:)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka!

Ska du ha akvariet i ett hörn så sätt överrinningsboxen i det hörnet. Mer mitt i rummet kan man istället placera det mitt på. Mest estetisk fråga alltså men kanske finns andra aspekter på det som jag missat.

Ang storlek på sump, gör så stor du får plats med, gör den dock gärna längre och med lägre höjd så blir det mer lättjobbat. Inkludera en sötvattenbehållare i en separat del av sumpen. Håller även med Henrik, spar lite plats för tex ballingflaskor.

Finns mycket att läsa om det mesta man behöver veta när man planerar här på guiden, så att surfa runt är ett bra första steg. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren. Burken kommer stå i ett hörn så min första tanke var att göra avrinningen i detta hörn men jag blev lite orolig för att den inte skulle hinna med om waveboxen går för fullt och vattenytan bara är över avrinningen en liten stund år gången! Därför var tanken på att göra den i mitten.

Beträffande höjde på karet så var tanken att bygga det 75cm högt fast kanske bara ha vatten ca 65cm så det finns plats för vågor och plask!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...