Gå till innehåll

RTN, lösningar??


petrol

Rekommenderade inlägg

Gjorde ett vattenbyte för 2v sedan.

Slog av UVt någon dag senare, har kört 24/7 med UVt men tyckte det kändes onödigt när ingen firre har prick.

UVt har bara varit i gång utan att det behövts.

Är det någon som vet om RTN ligger latent i acroporerna och brytar ut vid någon "störning".

Helt säkert är det så att det behövs en utlösand faktor och att infektionen ligger latent hos många stenkoraller inte bara Acropora. Motsvarande latenta infektioner av virus finns både hos människa och djur. Någon rubbning i jonbalansen tror jag är utlösande. Typ kyla kan utlösa förkylning (virus nästan alltid närvarande). Jag har av naturen och erfarenhet blivit mycket skeptisk mot konstlade produkter typ Rowafos. Min egen krasch kom för 8 år sedan när jag körde Ballings medod. Allt känsligt dog innom 2 dagar. 25/5 hade jag ett kanonkar 14/6 ingenting koraller för gott och väl 100 000 dog. Sedan dess har jag slutat med alla konstlade medel och det har gått bra sedan dess.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis fraggat upp de skadade korallerna. Faktum är att det verkar inte ha fortsatt i den stora takten som det var i går. Var uppe med tuppen i morse för att fragga, men det verkade inte ha hänt så mycket under natten.

Jag återkommer så fort som jag vet. Gjorde ett expriment som Stigigemla tippsade om, Har satt halv skadade koraller i ett kar med ca 20 grader i. Får se vad som händer med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt sjukt det här... Båda i helt olika system men döda samma dag. Tror jag får ringa hem och kolla så att inte mina också dött. Har själv fått uppfattingen att denna acropora skulle vara rätt härdig då min fått utstå en hel del.

Conny: Vill också passa på att tacka dig för denna fina acropora vi fick fraggar av på mötet hos Petrol. När du vågar stoppa ner nya i ditt akvarium får du gärna lite fraggar av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har av naturen och erfarenhet blivit mycket skeptisk mot konstlade produkter typ Rowafos. Min egen krasch kom för 8 år sedan när jag körde Ballings medod. Allt känsligt dog innom 2 dagar. 25/5 hade jag ett kanonkar 14/6 ingenting koraller för gott och väl 100 000 dog. Sedan dess har jag slutat med alla konstlade medel och det har gått bra sedan dess.

Hm. När du jobbade som vetrinär använde du dig bara av hälsokost och besvärjelser ;) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt säkert är det så att det behövs en utlösand faktor och att infektionen ligger latent hos många stenkoraller inte bara Acropora. Motsvarande latenta infektioner av virus finns både hos människa och djur. Någon rubbning i jonbalansen tror jag är utlösande. Typ kyla kan utlösa förkylning (virus nästan alltid närvarande). Jag har av naturen och erfarenhet blivit mycket skeptisk mot konstlade produkter typ Rowafos. Min egen krasch kom för 8 år sedan när jag körde Ballings medod. Allt känsligt dog innom 2 dagar. 25/5 hade jag ett kanonkar 14/6 ingenting koraller för gott och väl 100 000 dog. Sedan dess har jag slutat med alla konstlade medel och det har gått bra sedan dess.

Rowaphos ser jag som helt ofarligt så länge man inte överdoserar. Koraller behöver näring, de lever ju av sina symbiotiska alger.

Ska man göra jämförelsen med människor så kan man väl säga att människor mår bäst av att äta stenåldersföda och få ganska lite kalorier i sig.

Koraller mår också bäst av lite näring. För mycket så blir de bruna (=överviktiga) men får de för lite så svälter de ihjäl.

Så i det här fallet tror jag inte på några virus eller parasiter. Symbiosalgerna har helt enkelt givit upp.

Till viss del håller jag dock med Ingvar, jag tror inte på några mirakelmedel och jag tror inte på att tillföra en massa tillsatser och spårämnen hela tiden. Då får man lätt obalanser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvivlar på att mitt vatten skulle vara näringsfattigt eller ha brist på spårämnen, gör vattenbyten.

Mina mjukkoraller skulle ha givit upp långt innan acroporerna påverkas. Om det var näringsbrist så borde hela korallen påverkas samtidigt eller?

De fraggar som sattes i ett kallare akvarim har dött under natten, medans de fraggar som jag placerade ut i det stora verkar leva. Det behöver naturligtvis inte ha något med temperaturen att göra. Det är helt olika system med olika vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvivlar på att mitt vatten skulle vara näringsfattigt eller ha brist på spårämnen, gör vattenbyten.

Mina mjukkoraller skulle ha givit upp långt innan acroporerna påverkas. Om det var näringsbrist så borde hela korallen påverkas samtidigt eller?

De fraggar som sattes i ett kallare akvarim har dött under natten, medans de fraggar som jag placerade ut i det stora verkar leva. Det behöver naturligtvis inte ha något med temperaturen att göra. Det är helt olika system med olika vattenvärden.

Enligt min erfarenhet påverkas inte mjukkoraller alls på samma sätt av snabba svängningar i näringshalter medan SPS är väldigt känsliga. En SPS som vant sig med högre halter tvärdör när fosfat eller nitrat går ner. När jag sänker något av nitrat eller fosfat i min burk så är det alltid någon korall som blir risig eller dör och då är det relativt små sänkningar vi pratar om. Mätvärden som inte Salifertest kan mäta, åtminstånde vad gäller fosfat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. När du jobbade som vetrinär använde du dig bara av hälsokost och besvärjelser ;) .
Det har igenting med besvärjelser att göra. Men kanse med hälsokost.

Så länge man inte vet utlösanda faktorer så kan man bara göra mer eller mindra inteligenta gissningar. Dessutom jobbar jag fortfarande som vet vid ett stort akvarium-terrarium samt 2st andra djurparker. En mycket lik sjukdom som RTN orsakas av Virbios (kan införas med fisk) och denna går ibland att bota (coral dip) dock finns inget vaccin för koraller. jag ska på konferens i Budapest i maj om något nytt kommit fram så skall jag rapportera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvivlar på att mitt vatten skulle vara näringsfattigt eller ha brist på spårämnen, gör vattenbyten.

Mina mjukkoraller skulle ha givit upp långt innan acroporerna påverkas. Om det var näringsbrist så borde hela korallen påverkas samtidigt eller?

De fraggar som sattes i ett kallare akvarim har dött under natten, medans de fraggar som jag placerade ut i det stora verkar leva. Det behöver naturligtvis inte ha något med temperaturen att göra. Det är helt olika system med olika vattenvärden.

Allt är ju givetvis gissningar. Men om du börjat med flera sorters kemiska filtreringar såsom aktivt kol och rowaphos samtidigt som du skummat, kört ozon och UV så ringer det varningsklockor hos mig. Det behöver inte vara så att du har generellt näringsfattigt vatten och brist på spårämnen, det kan räcka att ett endaste ämne fattas.

Mjukkoraller har oftast större marginaler. De kan krympa i många månader innan de dör, men en stenkorall dör oftast mkt snabbare. Det kan även vara så att mjukkorallen inte alls behöver det ämnet som saknas.

Mitt tips är fortfarande vattenbyten. Använder du dig av en bra osmos och ett bra salt så kan du inte förvärra något, bara göra det bättre. Jag hade koralldöd vid ett tillfälle, då en mängd SPS dock från toppen och neråt och även från botten och uppåt. Det var inte RTN för det gick ganska långsamt, typ 5mm per dag. Jag började då byta 10% om DAGEN i cirka 2 veckors tid. Efter fem dagar så hade vävnadsdöden upphört och efter ytterligare nån dag såg korallerna långsamt bättre ut.

Jag har ingen aning om vad som orsakade vävnadsdöden. Jag hade sänkt mina näringshalter, men de låg inte på noll. Jag hade tillsatt en del konstiga ämnen till karet (för att få ner näringshalten) men där fanns inga mätbara fel. Men vattenbyten hjälpte iaf.

Hoppas det ordnar sig för dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste igenom tråden nu och sammanfattningen av den stämmer ganska bra, vävnadsdöd är ingen orsak utan en verkan. Jag tror det finns många orsaker till vävnadsdöd liksom det finns att en människa dör. Det är det som gör det så kusligt med vävnadsdöd, det finns ingen dunderkur, utan man vet bara att man gjort en tabbe. Man har t.ex. tagit in något olämpligt i akvariet eller gjort en för hastig förändring av något. Förklaringen finns säkert i loggen på ditt akvarie, men vi kan bara göra intelligenta gissningar och riktigt säkra kommer vi aldrig bli. Min lärdom av vävnadsdöd är inga stora saker och jag viste dem tidigare. Gör bara små förändringar och det gäller allt, underskatta aldrig en Acropora och jag funderar på karantän. Det är svårt med tipps och det visar tippsen nedan. Om det är näringsbrist så kommer inte vattenbyte hjälpa, snarare tvärt om, ta bort/minska fosfatfiltret. Om det är brist på spårämnen eller något annat så kommer vattenbyte hjälpa. Om alla SPS har dött och du vill ligga på den här näringsnivån behåll fosfatfiltret skadan är redan skedd, det är den hastiga förändringen som är farlig.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga avancerade teorier i ämnet, men jag har upplevt att RTN-hastigheten mångdubblats när jag rört upp detritus i vattnet (t.ex. då jag bytt vatten, och "rört runt" lite för mycket). Känslan jag fått är att antingen påverkas vattnet (=t.ex. högre fosfat då detritus får segla runt i vattnet), vilket kanske stressar korallen, eller så finns RTN-orsakade mikrober i detritussamlingar.

Mitt tips är att vara försiktig med akvariet i RTN-lägen. Ta fraggar, men vänd inte upp-och-ner på inredningen för att suga detritus el.likn. Skall du byta vatten så byt hellre fler gånger lite, än få gånger mycket, och stör inte eventuell sand-/grus-bädd.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...