Gå till innehåll

Datzuns RSM S-400


Datzun

Rekommenderade inlägg

Sent omsider är temat. Jag skaffade mitt första kar, ett RSM 250, för 4-5 år sedan, sålde det och skaffade det nuvarande RSM 400 i augusti. Men det är först nu jag skapar en tråd om det! Med start på den låga nivån kommer jag helt säkert vara mer aktiv här än tidigare :) 

Med vänlig hälsning Fredrik 

IMG_9831.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Zeolit i autoreaktor, doserar KZ Zeostart och Zeobak. Zeo Sponge Power doserar jag då och då. 

Som balling körde jag ett tag med Aquaforest Components 123 som var hur bra som helst. Men det sög till i snåltarmen så jag bytte för 3-4 veckor sedan till Triton Core7 Other Methods, som jag tror blir något billigare i längden. Jag har inga ambitioner att köra helt utan vattenbyten, så något jätterefugium blir det inte tal om. 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

E5F2EA0C-E5F5-4E73-AEFC-7E5C1D5BE938.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag hitta balansen med ballingen Triton Core7. Jag gör av med betydligt mer än de anger som riktvärde, men Core7 lär vara drygare än Aquaforest Components 1+2+3 i vilket fall. Nån dag till sen är det spot on...knepigt när man går från ett system till ett annat! 

Jag kan inte ladda upp fler bilder, kanske en daglig limit eller liknande. 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag nog hittat rätt i ballingen, kh stabilt på ca 8, mätte i morse innan ljus på och första dosering. Intressant med mjukisen nedan, så fort kh sjunker under någonstans vid 7-7.5 så finns inte en polyp att se. Funkar ju som en kh-vakt :tennis: 

81232860-C596-4AF7-BFE7-92237BB61D06.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte härförleden en bit briarium som jag fäste med gummiband på en liten sten nere på sandbotten. Den hade en del polyper ute dag 1, sen ingenting. Jag slängde bort den efter en 1.5 vecka utan livstecken. Jag vet inte vad som gick fel. Jag tror mig ha hyfsat bra vattenvärden (väntar svar på mit första Tritontest vilken dag som helst) med tanke på att jag har andra koraller som trivs. Å andra sidan är jag osäker om jag verkligen vill ha briarium i karet :topsy_turvy:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Datzun sa:

Karriärens första Tritontest är nu analyserat och klart, efter en del turer. Jag ser rött på B, Ba och Si. Jag får lov att sätta mig in i vad det handlar om senare, jag vet inte ens på rak arm vilka föreningar det handlar om. 

Triton.png.pdf

 

 

Kul att råka se detta, jag väntade på svaret från mitt första test ever :)

 

Så för att kolla upp vad du har rött på loggade jag in på triton, och ser man på där finns ju mina resultat fastän jag inte fått mail ännu :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 L bytt. Det bör hyfsa till värdena något tills jag får leveransen med Triton-tillsatserna om några dagar (hoppas jag). Främst kalium och jod som måste upp, samt få ner Barium och Silikon. De två sistnämnda kan jag inte härröra från något, de är ett mysterium. 

Fraggen köpte jag igår, tänkte den gula tonen kan fungera som indikator. 

934A7B0B-00CA-476A-BAAB-95502BE62F7C.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...