Gå till innehåll

Hjälp med id på ev. infektion (grumliga ögon).


Rekommenderade inlägg

Min kaninfisk har grumliga ögon. Och det har han haft väldigt länge (läs: flera, flera månader). Ingen av de andra fiskarna visar ens en tendens till grumlighet i sina ögon. Detta, samt att han äter som en häst och visar absolut inga tecken på att må dåligt i övrigt, har gjort att jag inte varit så oroligt över det. Men nu är det dax att göra något åt det om det behövs!

Men jag vill även ha ett par andra utlåtanden om det är något som behöver/går att behandlas.

 

Inkört kar (1,5 år) med 35 psu salt.

Han var första fisken i tanken.

Vattenbyten påverkar ej hans tillstånd.

 

Tack på förhand för era erfarenheter.

//Martin

 

d2893f6fbb2eb432114f2a5e47c3af56.jpg

a56221099e676eec9a1397a84678331e.jpg

 

Sent using Jedi mind-trick.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps. På bilderna ser det ut som om ögonen är helt igenmurade av en vit hinna, men så är inte fallet. Grumligheten är tydlig, men inte heltäckande.
Och det är inte "ludd" på utsidan av ögat, utan själva ögongloben är slät då man tittar lite från sidan. Ds.

Sent using Jedi mind-trick.


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan orsakas av lågt pH värde över en längre period. Det finns också två vetenskapliga namn på sjukdomar so orsakar detta. Exophtalmos och exophtalmia. Det orsakas av tryck i ögonen som på verkar de vita blodkropparna i ögonen.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph har aldrig varit under 7.85 (och det var ett extremfall då skummaren la av under ett antal dagar då jag var bortrest) under det året jag mätt regelbundet. Ligger mellan 8.0 (natt) och 8.25 (dag) normalt.

Jag tycker inte det liknar popeye, men just grumligheten stämmer. Dock så tycker jag inte att själva svullnaden av ögat liknar det...men det kan ju vara en mild variant för all del.

Sent using Jedi mind-trick.


Edit: han har ej haft någon skada på ögonen vad jag vet.. men...han råkade bli stucken av en diadema för länge sen. Där finns det ju en chans att han fått en infektion som sedan satt sig i ögat. En fråga dock: vid popeye, svullnar alltid ögat upp och ser ut att ramla ut eller kan det vara popeye fast med väldigt lite 'pop'..?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

introducerat några djur på sistone? 
Har inte stenkoll på när jag först såg det (han har ju som sagt haft det ett tag, men då det inte verkar störa honom så har annat fått prioritet) så jag kan inte säga vilket/vilka djur som blev introducerade innan...


Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...