Gå till innehåll

Separera reflektor/elektronik


blob

Rekommenderade inlägg

Hej!

Mina gamla 250w är av samma märke som dina Niklas. Det jag gjorde var att byta ut den gamla kabeln mellan elektronikpaketet och reflektorn. Den ersattes med värmetålig kabel och skarvades alltså inte. Det jag gjorde "fel" var att jag inte separerade tändaren från ballasten och monterade tändaren i anslutning till reflektorn. Längden på sladden uppskattar jag till 1-1,5 meter. Ballast + tändare finns på en hylla vid sidan av akvariet en bra bit ovanför vattenytan. Detta har fungerat utan missöden i 5år (därmed inte sagt att det är rätt eller säkert).

Att jag nu lurar på att göra på samma sätt fast med 400w av samma model beror på att jag med min kunskap tycker att det börjar se komplicerat ut om jag ska separera tändaren från ballasten. Självklart vill jag också ha en säker lösning. Jag kommer att göra sladden så kort som möjligt och tolkar era inspel som att:

-jag riskerar att inte lyckas tända lampan

-jag har jord (kabeln bara är längre)

-timers kan brinna upp (har funkat bra för mig hittills)

/Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Mina timers har inte brunnit. De har bara nekat att slå ifrån efter en till två veckor.

det är standard att timers lägger av för 400w-version av MH och HPS-drivdon.

elektroniska skulle nog klara sig bättre skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...