Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by wrang,

Hittade ett annat system som är komplett Kostar det så smakar det http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/product_inf o.php?products_id=328 <DIV style="PADDING-RIGHT: 10px; PADDING-LEFT: 10px; PADDING-BOTTOM: 10px; PADDING-TOP: 10px">With that the measuring and automatic control at the aquarium a new dimension gets aqualine C. The equipment is a complete solution for all control functions. It is developed with most modern microprocessor price increase with SMD electronics. The equipment consists of: - large LCD color screen (Graphic display) within the elegant aluminum framework. - basic box, with connections for the electrodes. - power box with connec…

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by Beppe,

Hur högt ska Kh ska man ha i vattnet som går ut från kalkmixern? Mitt ligger på 50dKH Mvh Beppe

• 1 svar
    • 880 visningar
  3. Started by PeterP,

Hej Har en relativt ny Osmos som producerar för mycket vatten...... Den gör ca 120L/dygn istället för 90L som utlovat. Kan det vara för att jag har för högt tyck i slangen in? (Bor på nedervåningen i ett nytt hus :-) Tack för hjälpen

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  4. Guest Gugge
    Started by Guest Gugge,

Halloj Denna fråga känns bäst lämpad för detta forum eftersom det är ni som mest håller på med sånna här saker, så om ni ursäktar att en sötakvarist kollar in lite . Ja detta har kittlat mitt intresse länge då jag vill ha maximal tillväxt på de fiskar jag odlar. Numera så finns ju nitratfilter som man inte behöver "mata" om jag förstår dem rätt, tidigare så har nitratfilter varit ganska omständiga och inte "värt besväret" om man inte har saltvattens akvarium utan man har istället klarat sig på tätare vattenbyten istället... Nu till frågan. Aquacares nitratfilter ADN 75 säljs till saltvattensakvarier, det ska vara en av de "mataningsfria varianterna" som har svavelkulor …

• 5 svar
    • 3,3k visningar
  5. Guest C.caeo
    Started by Guest C.caeo,

Är deltecs uv-c bra eller? Tänkte mig en 10w-T5 till 500litr. Den övre! Kom gärna med förslag på en bra uv-c. Och är Duplas kalciumreaktor bara eller? Måste man ha co2 till den? Tack på förhand. Calle

• 15 svar
    • 2k visningar
  6. Started by Beppe,

Jag har införskaffat mig en kalkmixer, Deltec km500, med tillhörande nivåkontroll. Lite frågor: Då jag har ett ganska stort sista fack i sumpen så fyller nivåvakten på cirka 5 dl åt gången. Det tar cirka en halvtimme att fylla på denna mängd. Är detta för mycket kalkvatten åt gången? Kan man göra något så att nivåvakten blir känsligare i en sump utan att behöva bygga om hela sumpen? Hur mycket kalciumhydroxid ska man egenligen använda? Jag har sett lite olika uppgifter på det. Ska vattnet på övre delen av reaktorn vara helt klart eller ska det vara som hos mig, disigt? Mvh Beppe

• 1 svar
    • 994 visningar
  7. Started by xedar,

Hejsan jag undrar om nån äger en ph probe och ett oscilloskop? jag skulle gärna vilja veta vilken frekvens och amplitud man hamnar på vid ett ph på 5,7 samt 9. Mvh Mikael

• 14 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by joney,

till <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR></T></TABLE> <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR> <TR> <TD borderColor=#004696 width=250 bgColor=#ffffff> <DIV align=center></DIV></TD> &l…

• 2 svar
    • 744 visningar
  9. Started by absolom,

Tänkte recensera ett medel som heter Joey´s Juice mot Aptasia och majano anemoner. Såg en recension av medlet i tidningen Marine World och där skrev de att detta medel var ett måste för alla saltvattensakvarister som hade problem med Aptasia. Så jag beställde medlet från england och nu har det gått ca 2 dagar sen jag använde medlet och hittills har det funkat över förväntan. Tillvägagångssättet är att använda en spruta med medlet i och spruta juicen i anemonens mun och bara vänta. Efter ca 10 min lossnar aptasien och då kan man suga upp den eller helt enkelt låta den upplösas. På dessa två dagar som gått så har jag inte märkt någon skada på mina koraller eller fiskar, ska…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  10. Guest Motor_666
    Started by Guest Motor_666,

jag håller på att starta ett percula 120. Grejen är den att jag vill ha in UV-C´n och pumpen till deni skåpet under karet. Min fråga då: funkar den lika bra om den står lite vertikalt i skåpet? Eller måste den stå helt lodrätt?? Den får plats stående men då går inte gummitutan på toppen på ordentligt.

• 0 svar
    • 758 visningar
  11. Started by wrang,

Är det någon som kommer håg att det var på tal för ca 2 år sedan om en vågmaskin som hadde en skiva som gick upp å ner i en behållare. när den gick upp så tryckte den vattnet som var i behållaren ut vid ytan och vattnet "sögs" in i den nedre delen av behållaren. sedan så vände plattan och tryckte ut vattnet i botten och vatten "sögs" in vid ytan. Länk tack ni som minns

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Mazi,

Vilka grejor behöver man mer än tuben ? Det vanliga som till sötvatten (tub, regulator, nålventil, magnetventil, reaktor, bubbelräknare, PH-controller) ? Kan man använda grejor som har använts till ett sötvattensväxtakvarium ? MVH Mazi

• 3 svar
    • 990 visningar
  13. Started by aengus,

vad använder ni för filtrering i era kar? jag har använt sandbäddsfilter med mycket goda resultat. //aengus

• 1 svar
    • 894 visningar
  14. Started by MARHAG,

Då det tidigare har diskuteras om hur länge man kan driva pumpar på UPS vid ström avbrott så har jag kört lite tester med min UPS och olika pumpar. UPS:n är en Mustek 1000 Plus på1000VAoch 600 Watt. Jag fick följande tider med de olika pumparna. Aquabee UP 2000 3 H 48 min Ocean runner 2500 2 H 46 min Maxijet PH 1200 5 H 45 min Ocean runner:n var inkopplad som returpump från sump. De andra användes som cirkulations pumpar. Jag testade också hur längeUPS:n kunde driva en 19” skärm och det klarade den i 1H 3 min.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Jocke,

Tjenare! Kan man koppla på UVC på returpumpen ifrån sumpen. Blir det samma effekt på det som om man skulle ta vattnet från huvud karet direkt till UVC och tillbaka till karet. Hur har ni gjort?. MVH Jocke

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  16. Guest jörgen
    Started by Guest jörgen,

Har hittat en glasmästare som kan bottenborra mitt akvarium, meen innan han gör det skulle jag behöva veta vad en lämplig dimension på röret kan vara. Har ett 250 liters kar.

• 6 svar
    • 994 visningar
  17. Started by thomas5547,

Kan AGA fylla på alla flaskor? Har hört nånstans att en del kan dom inte fylla..

• 11 svar
    • 3,2k visningar
  18. Started by Beppe,

Ni som använder kalkvattensmixer, kör ni denna med nivåkontroll? Kör ni med den dygnet runt? Har ni en doserpump eller kör ni medby pass på en vanlig pump? Mvh Beppe

• 1 svar
    • 1k visningar
  19. Started by thomas5547,

Har planer på ett 540l akvarium.. och ska borra det.. Funderar på att ha ganska långsamt flöde genom sumpen.. så att skummaren kan skumma vattnet så mycket som möjligt.. ? Eller ska man blåsa på? Kanske är detta för litet? Vill ha 32 mm rör till sumpen.. och 25 mm rör till bax till tanken..

• 0 svar
    • 996 visningar
  20. Started by Mazi,

Kan man använda en automatisk vattenpåfyllare till returpumpen i sumpen, om man sätter flottören nån cm ovanför ytani själva huvudkaret ? Då stannar ju returpumpen om det blir stopp i avrinningsröret. MVH Mazi

• 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by metcrue,

Någon som har koll på om det går att test köra pumpar kopplade till PVC rör innan man limmar rören? Eller kommer det läcka extremt mycket? Mina rör ligger utanför karet så allt för stora läckor blir inte roligt, men det skulle vara bra om man kunde testa lite innan man limmar.

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by per-ronnny,

Har köpt en saltmodul till datorn och vid calibrering frågar den temp i karet sedan temp i calibreringsvätskan sedan skall modulen hänga i luften för att hittas av datorn och då säger denno recognice. Jag har provat att sätta den både på l3 o l4. Är den kass eller har jag lyckats att göra något fel.

• 31 svar
    • 3,1k visningar
  23. Started by Mazi,

Kan man få för mycket Calcium i vattnet om man använder calciumreaktor ? Hur vet man att man behöver tillsätta spårämnen ? Hur ofta gör man det ? MVH Mazi

• 1 svar
    • 817 visningar
  24. Started by aerie,

Var nyfiken på om det är någon mer än jag som har sump/refugium placerat ovarför karet(eller vid sidan av egentligen men i höjdled så blir det ovanför)? Verkar som att alla ritningar och funderingar man ser har sumpen placerad under karet. Tycker det känns lite som att det har blivit normen,det är så det ska göras.Anledningen till att jag placerar min ovanför är att jag inte vill borra eller hänga enöverrinningsbox i karet utan hellre borrar ett 200krs akvarium istället...men visst,man får ju leva med att det tar upp plats vid sidan av då istället för att tränga in det under karet. Bifogar en bild på hur min egen ska se ut sett ovanifrån(är 2 st 54L(60x30x30): Flödet(12…

• 2 svar
    • 969 visningar
  25. Started by Jocke,

Tjenare! Jag har precis köpt ett nitrat filter ADN75. Mina frågor är:ska man ta bort locket och fylla på med vatten?. Eller fylls behållaren av sig själv när man har dragit igång pumpen. Hur får man igång det så att filtert suger vatten in till filtret?. Orkar den lilla pumpen att suga in vatten till filtret eller måste man ha en pump till som skjuter in vatten i filtret?.

• 2 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.