Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. På torsdag, 10 januari, är det dags för nästa möte hos Malmö Akvarieförening. Som vanligt blir det ett intressant föredrag, den här gången är det Kjell från Halmstad Zoologiska som kåserar i ämnet Akvarieaffärer förr och nu. Alla som hört Kjell förr vet att det kommer bli underhållande. För de saltvattensintresserade kan det nämnas att Kjell vann publikens pris på MAFs stora akvarieutställning 2006 med sitt saltvattensnano. Som alltid blir det förutom föredraget blir det akvaristisk tipstävling där du kan vinna ett presentkort i en akvarieaffär, ett lotteri med fina priser, fika och allmänt fisksnack. Var: Branteviksgatan 40, ingång på gaveln När: kl 19.00, 10 januari All…

2. Måndagen den 13 September har Linköpings akvarieförening ett salt möte på Naturcentrum i Linköping. Detta möte skulle vara ett förmöte till Saltsymposiet i oktober just för att väcka lite intresse till de lokala medlemmarna just för att konvertera till salt! Nu blir ju inte symposiet av men vi kommer att ha detta föreningsmöte den 13 September förhoppningsvis ungefär så som vi hade för 2 år sedan, då ett 60 tal intresserade från när och fjärran kom för att lyssna på ett intressant föredrag samt att ropa in fraggar på den intressanta auktionen. Lotteri samt eventuell försäljning av saltprylar kommer att stå på programmet. Fragg auktion är ju alltid intressant och spänna…

3. Saltvattensfest vecka 30, lördagen den 27 juli Fest och Öppet Hus för alla ! Nu är det dags igen för Öppet Hus hemma hos Kenta&Karin i Flädie / Lund / Lomma Lördagen den 27 juli slår vi till med att ordna en fest hemma hos oss under lördagskvällen med grillning, frågesport, dricka och självklart en supertrevlig kväll med många saltvattensakvarister Det är semestertider och många är kanske sugna på en utflykt ner till Skåne, kanske ni samtidigt kan passa på att besöka Danmark mm Dörren öppnas kl.17.00 för alla, mingel, grillning, frågesport, mingel och mingel framför akvariet ända tills sista man går hem... Baren öppnar kl.20.00 ute vid poolen, badförbud mell…

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  4. Efter en trevlig träff förra året så har många proppsat på en ny träff i år. Mer info finner du på Facebook "ZOOLLEFTEÅ" eller så kan du ringa oss på: 070 - 255 91 04 (Hibbe) 070 - 627 65 10. (Timmy) Besökare från Ö-vik, Umeå, Härnösand, Östersund, Strömsund, Långsele, Sundsvall, Vilhelmina, Sollefteå och Kramfors har flaggat för att de ska försöka komma, ju fler som kommer desto trevligare... Vi bjuder på fika och tilltugg precis som förra året. PS. Vi lämnar 20% rabatt på. alla ordinarie priser i butiken till akvarieträffen besökare. Välkommen!

• 0 svar
    • 2k visningar
  5. Started by Lulle79,

Hej på Er! Tycker det verkar vara några stycken här från blekinge? Karlshamn verkar vara bra representerat? Hade varit kul med en träff framöver, kanske efter jul? byta lite fraggar o så? Eller finns det redan något sånt kanske? Vad tycker ni? Hälsningar Alexandra

• 0 svar
    • 871 visningar
  6. Started by Oscarhaglund,

Jag tänkte göra egen fiskmat igen ala brstv. Denna gång tänkte jag att det kanske är någon annan som vill hänga på så kan vi dela på grejer. Kag tänkte köra kl 10:00 på lördag hos mig i Solna. Säg till om du är intresserad.

7. Ett tips till saltisar i syd: Ikväll 16/4 är det återigen dags för ett föredrag med saltvattenstema hos Malmö Akvarieförening. Som kontrast till Teds (Bioted Marine) fantastiska men high-tech/high-maintenance fokuserade föredrag förra månaden kommer nu Joel Björnsson och berättar om hur han på sitt arbete framgångsrikt håller ett saltvattensakvarium som kräver minimalt med skötsel. Förutom Joels föredrag blir det ett diskussionföredrag lett av Kjell Persson på ämnet 'akvaristiska problem'. Alla akvarieintresserade är välkomna! Det kostar inget att komma på MAFs möten och du är välkommen även om du inte är medlem! Mer info på:http://malmoakvarieforening.se/

8. Som rubriken säger någon som är intresserad av att åka till götet och kolla läget. Är intreserad av att åka men ensam blir det lite dyrt tycker jag. Har egen bil, men saknar personer att åka med för min del kan man lägga upp det på många sätt så långe man är flera. Tänkte bara slänga ut frågan?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Sherwan,

Saltvattens träff i Triton's lokaler hos Leffe och Fredde i Täby Stockholm. 28 juli 18:00 är datumet du bör spika, ta semester, sjukanmäla, VAB'a. Skicka familj, barn, fruar eller män mm till mormor eller någon annan ursäkt du kan hitta på. Alla är välkomna

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by blaze,

finns det nån i lycksele som håller salt eller är det dött där uppe? ska nämligen dit i helgen o de kan ju va skoj o hitta nått att byta kanske?

• 0 svar
    • 992 visningar
  11. Started by daniel_i_malmö,

Jag har blivit ombedd att lägga ut följande information. Jag är själv inte inblandad i arrangemanget men jag tycker det ser ut att bli ett riktigt intressant program. Inte minst finns det både ett föredrag om sjöhästar och ett fotoföredrag från en indonesisk revbiotop på schemat! Akvariets Dag är ett årligt arrangemang som arrangerats av Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF) tillsammans med en lokal akvarieförening sedan många decennier tillbaka. I år står Örebro Akvarieförenings som värd. Hej! Här kommer program för Akvariets Dag! För mer information se: www.sarfakvarist.se Akvariet dag 2009: Arrangeras av Örebro AK i samarbete med SARF den 14-15 november i…

12. Started by Vargklo,

Vad sägs om att åka ned ett gäng från Sthlmstrakten (eller andra regioner också) och besöka några av de imponerande karen i Skåne? Jag och Mrluficer var på G att åka ned till Kenta i helgen, men det blev inte av. Nu är vi sugna på ett nytt försök med att planera en resa. Tanken är att hinna se mer än ett kar i området. Patriks stora 5000-literskar är ett givet resmål (tack för att du kan ta emot besök, Patrik). Logistikdetaljer som resesätt (bil eller tåg/billighetsflyg) är inte spikat, och heller inte övernattning. Men det löser vi säkert på något sätt. Datum skulle kunna vara från slutet av oktober till mitten av november (inte 24 okt som krockar med Linköpingsföredrage…

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  13. Ville bara kolla ifall det är några rund småland som är sugna på att åka upp och kanske ville splitta på bensinnotan helt enkelt! Jag är sjukt sugen men det är fruktansvärt tråkigt att åka själv!

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  14. Vill börja med att tacka alla för visat intresse, och massor med positiva tankar och komentarer. kort info: Vi har nu en E-mail i föreningen ( sca@home.se ) Detta är en adress som vi i styrelsen gemensamt kommer att försöka svara på ev frågor gällande SCA. Och föra information till medlemmar osv. Vi kommer att kolla över intresse för en ev resa till Göteborg i mitten alt slutet på Sept. Då kommer vi att besöka ett par butiker. Vidare planering kommer ske med medlemmars önskemål. Tack på förhand //Tedde

• 0 svar
    • 973 visningar
  15. Started by johannes.k,

Skall eventuellt hämta ett akvarium i Sthlm till helgen. Kan erbjuda en trevlig roadtripp med shopping på triton samt styrketräningspass i form av akvariebärning. Deltagare sökes, åker E18 Tysk åkkomfort utlovas Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  16. Started by Larry Stockholm,

Äntligen är våren här, eller rättare sagt dags för Bollmora akvarieklubbs stora vårauktion! Lördagen den 6:e mars i Bollmora föreningsgård För info se www.bollmoraakvarieklubb.org Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Bollmora föreningsgård. Förbeställer gör ni genom att e-posta auktion@bollmoraakvarieklubb.org Vi kommer att bekräfta …

17. Akvarieträff. Västernorrland (Timrå) Plats: Nygatan 20 86133 Timrå Datum: 30 Juni Tid: 13.00 Anmälan: Dropp in Alla akvarietyper är välkommen Saltakvarister,MFK,Bräck/Sötvatten. Parkering. Finns plats för ett par bilar på gården annars finns det plats på miljöstationen mitt emot eller på Vivansborg. Info. Nu är det dags för en ny träff hemma hos mig.Så nu har alla en chans att komma som inte kunde. På träffen vi hade i vinter så träffades vi fika bytte växter och fiskar osv. Denna gång låter jag grillen vara på och hoppas på ett kanonväder så kan kan spendera lite tid utomhus också då det blev ganska trångt inne sist. Har ni Växter,Fiskar,Koraller eller tillbehör att sälj…

• 0 svar
    • 1k visningar
  18. Lobbar för denna fantastiska helg, ps vi har även hyrt hela Cosmonova för en film om Amazonas. Program Ciklidstämman 2011 2011-01-14 Lördag 8.45 Registreringen öppnar 9.00-10.00 Sarf håller årsmöte 10.00 Inledning 10.10-11.10 Akvarieteknik presenterar Oliver Knott – ”Ciklidakvariet” 11.10-11.25 Bensträckare 11.25-12.10 Workshops 12.10-12.30 Dragning lotteri 1 12.30-13.30 Lunch 13.30-14.00 Tonny Nilsson 14.00-14.45 Workshops 15.00 Dragning lotteri 2 och bensträckare 16.00-17.00 Cosmonova 17.00 Årsmöte NCS 20.00 Middagsbankett på Scandic Järva Krog Söndag: 10.00-11.00 Bollmora Akv.förening presenterar Ad …

• 0 svar
    • 863 visningar
  19. Started by kenta,

Välkomna till Öppet Hus.. Då var det dags igen för Öppet Hus hemma hos Kenta och Karin. Se ett av Skånes största privata akvarium

• 0 svar
    • 2k visningar
  20. Started by Vargklo,

Jag snubblade på följande information. Aftenskolen i Köpenhamn anordnar en kvällskurs om "Det tropiska koralrevs biologi" - se länk. Innehållet är bl.a. artbestämning av både fisk och koraller. Föredragshållaren ser ut att ha bra erfarenhet i ämnet. Det finns också en tråd på saltvandsforum.dk om detta. Kanske någon Malmöbo som vill fylla ut sina kvällar med lite ny inspiration? Jag har inte hört talas om motsvarande kvällskurser i Sverige. Finns det?

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by JanneN,

Lördagen den 26:e februari i Nyboda skola. Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Bollmora föreningsgård. Förbeställer gör ni genom att e-posta auktion@bollmoraakvarieklubb.org Vi kommer att bekräfta alla förbokningar, dvs har du inte fått ett svar på din förbeställning så skicka en gång till. Uppge ditt namn, telenr, adress, samt om d…

• 0 svar
    • 918 visningar
  22. Started by snickarn,

det blir en resa till göteborg på tisdag. det finns två platser kvar i bilen om någon känner för att följa med vi kommer att besöka marin akvariet i mölndal och ciklidleken i lerum . sänd ett pm eller skriv i tråden om du vill följa med bor du på vägen mellan eller i göteborg så skriv gärna här om du har fraggar till byte

• 0 svar
    • 796 visningar
  23. Guest
    • 0 svar
    • 525 visningar
  24. Guest
    • 0 svar
    • 407 visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 364 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.