Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Hej! när jag va i danmark tidigare idag såg jag en Harlequin räka "tror det stavas så" någon som har en sådan? dom kosta en del så man vill ju inte prova köpa en och se om det funkar. Den var iallfall riktigt snygg! Mvh Mikael
-
- 7 svar
- 3k visningar
-
-
Jag har märkt att min ormstjärna har fått en del svulna ben. Är det normalt? Jag har matat den med alaska pollock och det åt den direkt så den äter och ser ut att må bra annars.
-
Hej alla Är det någon på forumet som har heller har haft rödbenade eremiter? Jag har hört att den blåbenade är bättre!? men jag läste just på artlistan här på sidan att den blå är elakare stämmer antar jag. Men vad är den största skillnaden på dom? spelar det någon roll vilken man har?
-
Hej Jag var idag och köpte lite djur till karet. Jag fick också med en del caulerpa för min sump. I caulerpan så hittade jag dels de små sandfärgade stjärnorna som jag hört äter kalkalger (dom rensade jag bort). Sen fanns det en del kräftdjur som fick följa med i karet. Men något som gör mig lite fundersam är att det var små stjärnor som närmast kan beskrivas som mini orm stjärnor. Jag tycker om ormstjärnor och har ingenting emot dom. Men nu undrar jag om det verkligen kan vara det? Kan ormstjärnor föröka sig i akvarium så det är på det sättet dom hamnat i butikens caulerpafilter? Eller finns det något annat djur som är litet och liknar ormstjärnan? Jag vet inte om jag v…
-
Denna lilla snäcka (ca 1 cm) såg jag ikväll i akvariet. Den hade vält omkull en astreasnäcka och låg undersida mot undersida med den. Först trodde jag att astrean hade tippat omkull och försökte med hjälp av en tomt skal räta upp sig, men sedan upptäckte jag att även den grå lilla snäckan lever. Den rör sig ganska snabbt (i förhållande till astrean). framtill har den en "snabel" som den kan dra in. (tyvärr har den gjort så på bilden. Snabeln är ca 8mm lång och är brun och ljusrandig. (ej längsmed utan på tvären). Vad gjorde detta odjur med min astrea? En sak är väl ändå säker: Sex hade de inte!!! Astrean har inte rört sig sedan detta hände och förmodligen är den död. NÅG…
-
Hej! Har fått med en pistolräka som håller på att bråka nattetid. Sjuter så att man knappt kan sova. Tror även att han ligger bakom ett par brutala mord på ett par fiskar..... Han har nog knockat ett par sniglar också. Min fråga är: Hur fasiken blir man av med denna bråkstacke? De är ju snabba som tusan....
-
Har fått några (?) ca 5 cm långa maskar i karet, ser ut som tusenfotingar, bruna till färgen. Ska jag försöka ta bort dem jag ser eller ska jag ha kvar dem, gör de nån skada?
-
Jag har haft två putsarräkor sedan jag startade mitt akvarium i februari. De har varit ganska kaxiga och mycket aktiva hela tiden och småbråkat lite med min eldräka. Nu när jag kom hem efter en dryg veckas semester så var den ena putsarräkan borta och den andra hade några svarta fläckar på sidan. Jag blev lite bekymrad över detta och funderade på att plocka bort den om den var sjuk eller hade någon parasit på sig (både det här forumet och min akvarieaffär var stängda så jag hade ingen att rådfråga). Jag lyckades dock inte få tag på den och dagen efter var den också borta. När jag här om kvällen inte kunde sova och kikade lite i akvariet så var den där igen! Nu utan svarta…
-
Kan jag ha någon putsar-räka eller eldräka i mitt 70Liters ?? hur många i så fall?? Jag har en pump som pumpar drygt 200L i timmen ... och skummare har jag ! jag har vanliga glödlampor ... som belysning jag har tänkt att ha ett par clownfiskar också....
-
Jag läste tidigare på foumet om nån typ av sjöstjärna som förstör allt i saltvattensakvariet. Jag tror jag har hittat en sån, jag tog en bild nyss (dålig kvalite) och undrar om någon kan hjälpa mig identifiera den. Jag har koll på den så att den inte försvinner. Den är runt 1 cm.
-
Hej! Det är så att min sjöborre har tappat sina taggar,Jag mätte mitt Ca och det var nere på 250 mg Lnu har jag fått upp det till 300 och fortsätter uppåt. Kan det vara därför han tappade taggarna? och kommer han att överleva?
-
Jag har hittat en nakensnigel i karet, har förmodligen haft den ett år eller 2 utan att ha sett den eller märkt dens närvaro så den gör förmodligen ingen skada. men jag undrar hur man får reda på om och hur giftig den kan vara. Den är ca 5 cm lång 1,5 cm bred helvit med små "träd" utväxter på sidorna. Rätt frän faktiskt! jag trodde först att det var några konstiga polyper som jag missat. Den är nog bara ute på nätterna
-
Hittade det här fräcka djuret när jag såg mig om på nätet idag, någon som sett någon sådan i verkligheten? Funderar på om dess stötar kan vara farliga?Inspirerar jumig till att skaffa ett större kar iaf! [url="http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=23&pCatId=1525"] [url]http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=2[/url] 3&pCatId=1525[/url]
-
Tjenare!! Jag har ena mystiska små fula sjöstjärnor i mitt kar, har läst ngn stans att dessa äter koraller. Jag plockar dessa hela tiden, men får inte bort skiten. Någon som vet om de har några naturliga fiender ?? De är ca 2-15mm, vita. Mellan 3-5 ben, som är olika långa.
-
vad gör den???närden "står" så så släpper den ut pyttesmå vita prickar..och inte det vanliga "slemmet", ser nästan ut som pyttesmå ägg. Är den bara knäpp eller kan det vara så att det blir många sniglar av det? Mycket tacksam för svar!
-
Gjorde nyligen ett impulsköp aven röd "fromia"sjöstjärna, det funkar bra men har blivit lite nervös att den ska klättra upp och täppa till ytavrinning, någon här som har någon synpunkt om detta? Jag har borrad botten med pvc rör upp till ytan.
-
Har ett gäng rörsniglar(tror jag det heter,små sniglar som tittar ut ur rör) som jag misstänker börjar duka under en efter en av kalkalger...är detta något man bör försöka fixa på något sätt? Tycker lite synd om de små liven att bli dödade av en lila matta...fast det blir ju rätt tuffa kalkformationer... __________________ MVH Samuel
-
Slogs just av en tanke(hur otroligt det än må låta), hur förökar sig musslor egentligen? Verkar ju vara ganska stor bransch att odla musslor för försäljning men hittar ingenstans hur de får dem att föröka sig? Spottar de ut nya musslingar eller hur funkar det egentligen? __________________ MVH Samuel - Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.
-
Finns det någon som känner till dom latinska namnen på blå respektive rödbenade eremiter? Är dessa eremiter helt vattenlevande? ,dom jag har sett i zooaffärerna har ju bara en liten vattenpöl att vara i.... /Erik
-
-
-
-
-
-