Faror med saltvattensakvarium
Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc
54 ämnen i detta forum
-
Köpte en liten koloni parazoanthus gracilis som tyvärr inte klarade sig så länge av någon okänd anledning. Tanken slog mig just att korallens slem kanske innehöll giftet palytoxin. Kan det då var risk för mig som pillar samt mina övriga invånare i akvariet? Jag har inte sett några tecken på att varken koraller eller fiskar skulle må dåligt.
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej Är nybörjare på saltvatten och min första tråd här på forumet. Jag har haft igång mitt nanokar i några veckor nu och det är dags att lägga i en liten städpatrull, frågan är bara var man får tag i några turbosniglar och någon liten eremit? Verkar vara ont om dem i handeln. Jag bor i Halmstad, någon som vet var jag kan få tag i detta? /Richard
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ska plocka Knappar, Palythoa i julhelgen. Jag tänkte dra av dem över ytan med den risk det innebär. Dem kan spruta gift samt även lämna detta på stenen. Frågan är dock om gasfilter som skyddar mot organiska ångor även skyddar mot luftburet gift? "Gasfilter 757-N A1 (2 st.), som skyddar mot organiska gaser och ångor med kokpunkt över 65 °C, exempelvis lösningsmedel såsom lacknafta och xylen. Godkänd enligt EN140:1998" - Biltema.
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag vaknade idag av att en pump lät konstigt i akvariet. Det visade sig att min rosa/svarta sjögurka fastnat i pumpen. Alla fiskar döda 4 kirurger, 2 clowner, 1 dvärgkejsare, 1 kaninfisk och några andra småfiskar. Jag vill inte skrämma någon att skaffa sjögurka men ändå höja ett varningens finger. Ofta kan man ha dom utan problem men inte alltid! Just nu är det tungt att vara saltvattensakvarist /Mats Skickat från min SM-G780F via Tapatalk
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-