Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Mega,

Hej har någon här testat beställa koraller från triton som bor lite längre upp i landet. Funderar om det kommer fram levande osv. Tackar för svar

• 0 svar
    • 811 visningar
  2. Started by Henrik dahlström,

Ny matad bta och mexikansk turbo som fått liiite mycket tråd alger

3. Started by kojje,

Hej på er Har länge tänkt på ett salltkar nu har jag ett gammalt juwel kar på 112l med några malawi ciklider och har tänkt köpa mej ett större kar då råkades jag se på PWSS ett fluval kar jäkla vad snyggt och rätt kurs så min fråga är köpa fluval byta ut ytterfiltret till ett Aquael UNI MAX 700 PLUS då får jag uv som skall vara bra när jag får tid med att konvertera det till ett salltkar och sen en liten sump där jag får plats med en skummare alltså går det att koppla ihop unimax filltret med en sump eller har någon ett bättre förslag hur man kan få fluval karet till ett bra salltkar? mvh johan

• 0 svar
    • 677 visningar
  4. Started by Aquaguy,

Är det här en ny liten skivanemon? Ursäkta dålig bild.

• 0 svar
    • 522 visningar
  5. Started by Reryd,

Hej! jag ska skaffa ett red sea reefer 250. Jag har fastnat för anemoner de är ju bara så vackra och häftiga. Eftersom jag ska ha andra fiskar än clowner har jag fått tipset att endast ha 1 anemon då de andra fiskar inte vill vara nära anemonerna. Ger alla anemon arter stötar? Tänker att man kanske inte bör ha fler av arter som stöd matas då de kan råka äta en fisk. Men kolonianemoner av arten zoanthus går väl bra att ha? De accepterar knappt tillskottsfoder. Till clownerna hade jag tänkt mig heteractis crispa eller heteractis magnifika.

• 0 svar
    • 616 visningar
  6. Started by S.Svensson,

Någon som vet vad det är för vita spröt? Bara denna snäcka som har Är det mask?

• 0 svar
    • 398 visningar
  7. Started by Henrik dahlström,

Finns det alger att köpa så man kan mata med eller måste man odla och isåfall hur???

8. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, jag skrev om mitt nya saltkar tidigare idag. Sitter fortfarande och funderar om man skall ha sand i akvariet. Hur mycket mer jobb och problem blir det med sand då det bör hamna mer skit där än om man inte har sand. Dom flesta bilder jag har kikat på har sand och då ser det ut som korallsand eller "levande sand". Hoppas att det är någon som har några åsikter om detta. MVH, Andreas

• 0 svar
    • 863 visningar
  9. Igår var det inga problem, idag efter att jag satt i fisk drog den in alla polyper och det var över 7 timmar sedan. En annan korall som dragit ihop sig lite med har alla polyper ute. De 2 andra korallerna ser precis ut som vanligt och anemonen också. Allt i karet lever. Fick något problem med skummaren innan idag men det är löst nu, man ser på bilden att jag har ganska mycket syre i akvariet av någon anledning. Vattenvärdena är ungefär likadana som de varit någon vecka nu Vattenvärden: Temp 27 Salt 1.025 Nitrit 0 KH 9 Nitrat 3 Fosfat ca 0,06 MG 1360 Ca 480 PH 7,8 Silikat 0

• 0 svar
    • 494 visningar
  10. Started by svedalaciklid,

fick en del flaskor och burkar med när jag köpte karet vad används dem till och hur? strontium aqua pur magnesium pro rowa kalk phytoplan ph buffer kh+ marine snow iode kh+ph buffer

11. Hejsan:) Jag är i första stadiet där allting fortfarande är planering,eftersom jag har ett juwel akvarium så finns det en inbygd pump med filter. Jag har tänkt att töma utrymmet på allt och ha i aktivt kol mm. Sedan var plamerna att ha fluval 404 ytterfilter eller något liknade, sedan har jag läst att folk rekommenderar att kasta filtermattorna och ha i ls istället, är det nödvändigt eftersom jag redan har aktivt kol? Sedan vad ska jag ha för lysrör och vilken skummare passar? Tacksam för alla svar och kommentarer! Ha det bäst

• 0 svar
    • 751 visningar
  12. Started by ungsgard,

Har precis fatt ett 120 lit akvarie med tre stycken clownfiskar. Akvariet har varit igang länge men har nu alltsa flyttats till mig för ca 2 veckor sedan. De sista 3 dagarna har en av mina clownfiskar inte ätit ngt och den haller till i ett hörn av akvariet och har även grävt som ett hal där. Dom andra tva verkar ha det bra och äter och simmar runt. Hos tidigare ägaren gömde sig denna "Clownen" mest hela dagen, men nu har det alltsa gjort till sitt lilla revir i framdelen av akvariet. Kul att kunna se den mer, men lite dumt att den inte äter mer, verkar inte vara sa nyttigt. Ngn som vet vad detta kan bero pa? finns det ngt jag kan göra? Jag matar med samma mat som den tid…

• 0 svar
    • 576 visningar
  13. Started by Freddesss,

Hej alla! Tänkte testa detta till en uppstart. Är ett nano refugium. Någon som testat den? http://www.ebay.com/itm/262450042522?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

• 0 svar
    • 844 visningar
  14. Started by tholit_73,

Startade ett nytt kar 2016-10 o kan man gissa att inget vattenbyte har jag orkat med men som korallerna växer o förutom kalkwasser tillför jag inget annat. Stenkorallen till vänster va 4cm när jag köpte den nu drar den i väg åt olika håll. Min Clavularia Vridis (de gröna) tror dem heter så, som jag gratis fått från den lokala butiken sprider sig vackert. Korallen på vänster topp fick jag nyligen flytta för den var våldtagen av en vild anemon. Teknik saknas och skummare är inte värt namnet då den är ämnad till 100L max :-) men den funkar tycks det. Belysningen "Ljuset" det finns inte att köpa, lite magi i detta. En fråga till alla. Säljarna gör inga pengar på fisk/ko…

• 0 svar
    • 608 visningar
  15. Started by firebird350,

Tja bitarna börja komma på plats, Tack Stefan och alla på forumet för tips och tricks. Jag blev tvungen att riva ner mitt nystartade 110L för en rumsrenovering så det fick bli att starta ett 300L i källaren och flytta över det lilla jag hadde i detta karet och det känns mycket bättre med större kar. Efter lite studiebesök hos S.Molin och ciclidhuset så har det äntligen blivit lite bebott Nu blir det efter tapetsering ett 350L hörnkar i rummet och en 300L sump i källaren med dubbelmantlade GF rör för avrinning och återcirkulation. ska sträva efter att få ett ljudlöst system. Lite bilder!

• 0 svar
    • 717 visningar
  16. Started by mcjagg,

Hej är det nån som har koll på om man kan ha en fasciatus och ramosus ihop eller blir det bråk Mvh Frank

• 0 svar
    • 444 visningar
  17. Started by Pasaputte,

Hej Har bara 2 Blå led lampor på min Boyu HS60 och det verkar att det väldigt svag ljus från dem. är det nån som vet om det går att byta dem eller utöka på nåt sätt? Tackar alla svar och hjälp MVH Patrick

• 0 svar
    • 579 visningar
  18. Jag kör med T5or fortfarande och kom inte med några förslag angående led för det kan jag ändå inte ha Jag har: 3x39w Blå/Vitt (Redsea) 2x39w Actinic (Redsea) 1x39w Rosa (Redsea) Är det något lysrör jag ska byta ut eller är uppsättningen OK?

• 0 svar
    • 738 visningar
  19. Tjenare, undrar om detta kan vara snigelägg?

• 0 svar
    • 757 visningar
  20. Started by magnus1982,

hej igen på er! tänkte bara höra en liten sak med er. efter lite ombyggnation i karet när jag införde min bubbelkorall så drog den självklart ihop sig. dagen efter när jag kom hem från jobb så hade den slagit ut om än inte fullt ut. men där hängde även brun liknande trådar från den. någon som kan säga mig vad det är? var det dött material eller så pga stess av korall. sen för det mig vidare till mina två clowner, dem verkar må väldigt bra vad jag än gör i karet vilket är kul, är inte alls skygga. efter läggdags så satte jag mit och titta in i karet i mörkret och då såg jag att en av clownerna strök sig mot min bubbelkorall. vad kan det innebära. att den sover där eller?…

• 0 svar
    • 536 visningar
  21. Started by Hotrider,

Hej! Finns det någon vänlig själ som vill hjälpa mig med rördragning från sump till mitt 1200l kar? Bor i Enköping.

• 0 svar
    • 252 visningar
  22. jag tänkte köpa bänk från Danemark ( AkvaStabil – MARK II ) finns någon som har bilder och visar hur ser ut ? 530 liter svart ? MARK II cabinet The stylish cabinet is available in black, white and exclusive hand crafted walnut veneer finish to fit all modern homes. The construction with extended height and removable internal panels makes it not only possible to use all external filters but also to install sump filters.

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by Freddess,

Hejsan. Funderar på att starta ett aquael nano reef 30. Ca 3kg ls och levande sand på det. Tänkte höra vilket städ gäng man bör sätta in. Blir kanske ev någon liten fisk sen.

• 0 svar
    • 554 visningar
  24. Started by SaltisLinda123,

Hej behöver lite råd, skaffat fler spser och har min led belysning ungefär 20-25cm från ytan och spserna 10cm under ytan. Just nu Så har jag vitt ljus på 26% som går ner sakta och blir 20% vid kl 14 efter kl 14 går det till 16% vid 17:00 och vid 19 är vitt ljus på 0. Blått ljus ligger på 60% från kl 12 till 17:00. Karet släcks helt vid 22:00 och vid 9:00 så står vita ljuset på 12% för att sedan gå upp till 26% räcker dethär ? Eller ska jag höja vita ljuset sakta?

• 0 svar
    • 313 visningar
  25. Started by mikoto,

Jag har funderingar här kring att starta ett krabb hotell. Jag gillar krabbor, dessa små tuffa djur som nästan alla här tycker illa om :-) Jag tror inte jag skulle gilla deras beteende i mitt kar heller. Men jag tänkte starta ett litet kar att bara ha krabbor i istället. Jag har ett kar på 50 liter ungefär jag tänkte använda till ändamålet. Bortsett från att ha krabbor i karet fundera jag även på koraller och kanske någon hårding fisk. I korallväg får det bli något som växer redigt snabbt. Xenia har jag inte viljat ha fall populationen skulle explodera i mitt kar. Men om man fick igång det i krabbkaret skulle det nog kunna vara kul. Jag tänker att om populationen av koral…

• 0 svar
    • 577 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.