Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
hej jag skulle vilja ha någon korall som rör sig lite som är i euphyllia klassen men finns det någon lite billigare sådan för är ganska pank.
-
- 0 svar
- 699 visningar
-
-
Idag efter matningen så såg min blasto väldigt konstig ut, den ena polypen ser väldigt mysko ut... vad händer? ber om ursäkt för kassa bilder.
-
- 0 svar
- 697 visningar
-
-
I vintras råkade jag nolla fosfat och var nära att förlora min rosa Bernardpora. Den har varit utslagen under två månaders tid nu igen och svarar bra på matning. Dock fortfarande kritvit. Kan den ha förlorat all zooxanthellae och att färgen inte kommer tillbaka eller är det bara till att vänta? Några andra tips? I samband med fosfatproblem blev min gröna montipora hoffmeistri helt brun också men den har repat sig hyffsat. Tack för hjälpen!
-
-
- 1 svar
- 696 visningar
-
-
Någon som vet vad skivan på bilden heter? Varför krullar den ihop sig? Är den inte nöjd eller håller den på att flytta?
-
- 0 svar
- 694 visningar
-
-
Idag ser det ut som om en bit skelett sticker ut genom den mjuka delen på min lps. Jag har haft den i flera år, aldrig gjort så förut. Den är köttig och fin, allt annat än undernärd tycker jag. Är det skelettet? Eller vad är det frågan om? Med vänlig hälsning, Fredrik
-
- 0 svar
- 693 visningar
-
-
En knapp cm stor sak har dykt upp. Korall? Anemon? Väldigt fin orange och ljusgrön
-
- 1 svar
- 692 visningar
- 1 följare
-
-
Hej, köpte två sjöborrar för en vecka sedan varav en hade en mjukis på sig. Mjukisen försvann när borren stoppades in i karet. Ikväll hittade jag något som liknade den under min LS. Men frågan är om det är första glasrosen jag hittat, eller om det är samma som sjöborren hade på sig?
-
- 0 svar
- 685 visningar
-
-
Tjenare, jag har ett gäng skivanemoner och de verka föröka sig som ogräs de flyter runt små små skivor i karet, jag undrar om man kan få dom att fästa sig någonstan? hur gör man det? har även en ricodea som precis har delat sig och den ena sitter på en liten sten som var med när jag köpte den, den andra delen sitter inte fast någonstans och den kan oxa "blåsa" iväg ibland finns det nåt vettigt sätt att då dem fastna på någon sten eller liknande?
-
- 1 svar
- 681 visningar
-
-
Tänkte om ni kunde hjälpa mig med denna korall efter hjälp av petter + lite gjupdykningar har jag kommit fram till Symphyllia agaricia
-
-
Hej, har nu sett att min condylactis satt sig igenom ett litet hål på stenen och sitter löst med sin fot?! har den fastnat i hålet tror ni så att den inte kan röra sig därifrån nu??
-
- 0 svar
- 676 visningar
-
-
hej en fråga har en stenkorall vet ej namnet men den håller på och dö allt andra koraller mår bra och mina värden är bra har haft den i 2 mån säkert den sitter högst upp i karet......kan det vara så att den får för mycket ljus ? har 300 liter och 250 mh plus 2*39 blått michael
-
- 2 svar
- 676 visningar
-
-
någon med erfarenhet av denna korall. har läst att det kan stå både ljust och mörkt men med lagom flöde. men jag har inte sett den slå ut sina små polyper.
-
- 0 svar
- 660 visningar
-
-
Hjälp!!!har börjat vita fläckar på några av mina spser! Mg 1320 ca 450 kh 8.6 kalium 410 Phosphorus 10 nitrate 0 tacksam för tips Det ända udda jag gjort senaste veckan är att jag bytt skummare och jag har kört tritons lab ditox! Har skickat in ett triton lab test och då hade jag metaller i vattnet så då fick jag tipset att köra ditox
-
- 0 svar
- 658 visningar
-
-
Har problem med att lilla/blå skivanemoner knoppar av sig och sprids i mitt akvarium. Finns lite överallt och bränner andra koraller. De sitter ofta illa till så pincett och dra bort är svårt. Läste i en annan tråd att kaustiksoda blandat i vatten skulle funka. Har ni andra tips så skriv gärna. Spruta med kanyl har jag till hands.
-
-
- 8 svar
- 656 visningar
-
-
https://svt.se/nyheter/utrikes/kan-lego-radda-korallreven-i-singapore
-
-
-
Snälla... om ni har nån extra recordea så vill jag köpa dem. PMa eller SMSa 0707754076 Thomas
-
- 0 svar
- 646 visningar
-
-
Hej! Vad är det? Tack på förhand och trevlig Midsommar! Martin
-
- 0 svar
- 645 visningar
-
-
Tänkte höra om någon här vet om det är normalt att en Trachyphyllia geoffroyi ibland tömmer sig på vatten och ser lite dålig ut? Min har idag tömt ena sidan så att säga så att vävnade ligger mot skeletten. Detta har hänt innan men med ojämna mellanrum och undrar vad orsaken kan vara, om det är normalt? Jag satte upp min nya ledramp igår, så ljusstyrkan har ökat, kan detta vara en anledning? I övrigt har jag inte gjort några förändringar och alla vattenvärden ser ut att hålla sig bra.
-
- 0 svar
- 637 visningar
-
-
Hej dels har jag hört att vissa koraller inte trivs eller tycker om andra koraller så vill hör höra med er. som ni ser på bilden har jag ett Kenya träd som ej är vackert på två sidor där de har kontakt med en annan mjukkorall ser även ut som den andra regerar på samma sätt. lika bra att sära på dessa så de får växa i lugn och ro ifrån varandra, mvh Wgren
-
- 2 svar
- 631 visningar
-
-
Någon som har något tips på koraller som trivs på vertikal sten yta i lågt ljus (i skugga under större koraller)? //Ram
-
-
- 2 svar
- 630 visningar
-
-
Har en nepthea som hänger sedan inköp. Imorgon har den gått i karet 2 veckor. Såg att den rätade lite på sig när ljuset släktes och polyperna drogs in. Satte den på botten först i en ganska lugnt flöde. Provade senare med botten men lite högre flöde och nu till sist högst upp och fullt ös. ca 15 cm ifrån en 5000l streamer. Sista platsen verkar som den reagerar lite iaf. Men vilket är att föredra? //Danielj
-
- 0 svar
- 625 visningar
-
-