Belysning
2 711 ämnen i detta forum
-
hej på er saltguggar o tjejer!! jo jag har en mh 10000 och en st blått coralblu och ett rör triton!!! min fråga är hur många timmar ska dom vara tända??? mvh//hedan
-
Hej Då jag så smått börjat att planera nästa steg i mitt saltvattensintresse (nämligen ihallen, hörnakvarium) så undrar jag om min lampa giseman nova 70 watt plus 6*2 blåljus kommer att räcka till 50 cm högt kar? Jag tänkte mig att eventuella ljuskrävande koraller kan stå högt uppe. Om inte hur mycket t5 rör tycker ni att jag skall lägga till? MVH Magnus
-
Halloj! Planeringen av mitt första saltvattenskar går vidare : ) Om man ska köra med lysrör, T5 t ex, hur många tror ni skulle behövas till ett hörnakvarie på 220 liter? __________________ /Mikael
-
Undrar bara hur folk har löst det med lysrörena,där de möter kontakten eller vad man ska säga. Har ni hittat vattentäta sådana eller lyckats täta på något annat sätt för att förhindra kondens mellan polerna? __________________ MVH Samuel - Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.
-
Jag har en kvicksilverarematur över mitt kar med mjukkoraller. Jag tycker det ser rätt bra ut även om det blir ett något gulare sken av den. Korallerna ser åtminståne ut att må bra men vad har ni för uppfattning om en sådan här lampa? Har för mig att det är 1 80w lampa på 6500K eller något sådant. Anledningen till att jag valde den var att som så många andra nubörjare hade jag 0-koll och så fick jag den här gratis. Arematuren jag har över karet är från en gatubelysning hehe har dock inte stulit den utan fått den via lite kontakter. MvH Jojje
-
Hej! Skulle gärna vilja veta hur många timmar ni har igångbelysningen i era kar. Själv så har jag igång mina 250 w MH mellan 12.00-22.00 och mina autinicrör mellan 11.00-23.00
-
tänkte få till lite algväxt i sumpen vad är det bästa ljuset för dom? har funderat på vanlig halogen lampa om det funkar.
-
Hej, sitter här och skissar på mitt första saltvatten kar och har lite frågor gällande belysning av karet. Karethar följande måttL150 B60 H50 och den enda belysningen som det har nu är en 2 rörs ramp senkaret användes för sötvatten.Som jag ser det (jag kan ha fel) såfinns det 2 alternativ. Alternativ 1 (klassikern) 2st 250W MH med ett par blå rör. Fördel: Beprövat, fungerar till de mest krävande koraller. Nackdel: Dyrt i inköp och drift. Kan orsaka hög avdunsning och värme problem. Alternativ 2 (Ny teknologi) 5-6 80W T5 rör av vilka 1-2 är blå rör. Fördel: Hyfsat kostnads effektivt alternativ i inköp och drift. Skapar troligtvis inga större värme problem. Nackdel: Nytt oc…
-
Har bytt lampor i mitt 540 liters akvarium. Tidigare hadde jag en st 150 w mh + 1 ljusramp med 2 st rör. Har nu köpt mig en armatur med 2 st 250 w MH + 2 st 30w autinic blå rör. Det blev en fruktansvärd skillnad, hela akvariet blev som nytt. Det håller på att ploppa fram saker ur stenarna som jag inte har sett förut. Man ser skillnad nu från vecka till vecka. Så nu vill jag rekomendera till ni som har funderat på att skaffa ljus att inte vara så snål på detta.
-
min lampa har till sist gett upp så nu ska nu införskaffas... vart är det billigast att köpa ifrån? det jag är ute efter är en Arcadia AQI-10K-250w möjligtvis att man går upp till 14K
-
jag har en 250W mh i mitt 750L kar som är 180cm X 70cm, jag tänkte skaffa en till men blev lite nyfiken på dessa nya lysrör, vart finns de att köpa i sverige och vad är priset? __________________ /Peter G
-
Efter förlusten med mitt gammla kar nu i veckan ser jag nu möjligheter till att få det akvariet jag verkligen vill ha "Fast mycket mycket mindre". Jag vill ha ett blått ljus istället eller en starkare blå nyans, sist hade jag eller har jag faktiskt kvar dem Aqua Star 36w det är mer vitt ljus från dem rören.
-
Undrar hur lång en 2 x 39watts T5.a är. Ska nog köpa en sådan om någon månad och man vill ju gärna att den passar när den kommer hella vägen från DK. Tycker inte priset var så farligt för en 2 x 39w som går att dimma från 0% - 100%. runt 1000 lappen. Men om någon vet, var det sälgs sådanna eller lik. så säg gärna till. Ha de bra i värmen! __________________ Mvh. Calle Ägare av 200liters saltvatten kar. Med nöje.
-
Hoj! Har lite problem här med att välja actinic-rör till karet... Har tre alternativ: Blue Moon 140kr Corallife 200kr Sera Blue nånting 150kr Någon som har någon åsikt om vilket rör som är ett bra köp? __________________ MVH Samuel - Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.
-
Hittade en intressant länk där de skriv att det finns lysdioder med Acaticblått ljus alltså en väglängd på 470nm Kanske kan vara intressant för oss? Undra bara hur många man skulle behöva för att det skall räcka till för karet. Artiklen Tänt var det här __________________ MVH Christian wrang.com
-
Hej! Till mitt 350liters akvarium 90*60*65 har jag köpt en Geismannarmatur med ett 150w MH och 2*9w blåljus. Jag fattar nog lite långsamt för när jag söker efter en tillägsbelysning i form av ett T5 så får jag inte riktigt ihop det. Skulle vilja ha tips på vad man ska ha för styrka(tänkte försöka mig på lite koraller)? Ska man hänga lysröret eller kan man lägga T5:an på akvariekanten? Finns risken att man då får salt på röret så det stör? Kan man köra flera lysrör med en totalstyrka som blir ok eller ska man av någon anledning ha ett rör som är hög styrka på? Blir glad för svar!! __________________ pipen
-
Saltvattensakvarier behöver som ni vet massor av ljus. Och ljus är dyrt, elen blir dyrare och dyrare och även halogenlampor etc kostar en hel del att köpa. En 150 watts lampa tänd 12 timmar om dagen förbrukar 650 kwh/år och det kostar sådär 500 kronor. Och många har väl betydligt mer ljus än så i burken. Ett enda akvarium kan alltså kosta flera tusen per år bara ielförbrukningför ljuset. Samtidigt får man som akvarist lära sig att akvariet ska stå på en mörk plats. Krukväxter har man i fönstret för att de ska växa bra, medan akvariet står i ett mörkt hörn. varför då? varför inte ha burken nära fönstret för att få in gratis högkvalitativt ljus i akvariet? Blir det för m…
-
Jag har ett 50cm högt akvarium,som ska innehålla lite koraller samt fisk. Jag har en 2rörs lysramp. Frågan är vad jag ska använda för rör? Jag tänkte jag ska ha ett T5 rör,men vad ska man ha mer för rör? Någon som har någon ide? /nybörjaren.
-
-
-
-
-
-
-