721-1199 liter
106 ämnen i detta forum
-
Så nu är det dax att dra igång denna tråd. Beställningarna har skickats för sump och akvarium så nu känner jag att denna tråd bör komma igång :). Akvariet kommer bli en kub på 120x120x60 cm vilket motsvarar dryga 850 liter med utanpåliggande avrinning där jag kommer köra en "herbie overflow"-lösning som kommer leda ut i rummet bredvid (garaget) där sumpen kommer stå. Sumpen som kommer stå i garaget kommer vara 150x50x50 och ha en väldigt simpel design. Första facket kommer kunna fyllas upp och rymma 90 liter vatten. Tanken är leda bort vattnet från detta fack och istället låta det rinna ner längre fram i sumpen när man ska göra ett vattenbyte…
-
Bäst att starta upp en projekttråd då detta kan hålla på ett tag. Va igår lördag uppe i Tenhult och hämtade Twennys akvarium som tidigare vart Ted Camenius rumsavdelare. Så idag har det gamla karet fått flytta till andra änden på rummet. Med ett kraftigt utbrott av vita prick som följd på mina kirurger och kjesare. Hade även ett missöde med en av mina tunnor när jag pumpat över ca 100 liter från karet ner i tunnan så ser man att hela golvet är blöt förutom just där jag står. Hade tydligen gått hål i botten så bara att pumpa tillbaka vattnet och in till stan för att köpa en ny tunna. Bilder kommer.
-
- 55 svar
- 8,1k visningar
-
-
Har börjat planera för ett större kar. Det nuvarande på 350 liter börjat bli trångt så jag funderar på 700-1000 liter denna gång. Jag har pratat med Majornas glas och fått lite prisuppgifter men vill gärna ha något att jämföra med. Jag vet några som har köpt i Tyskland. Har ni några bra tips? Hittade denna på ebay: http://www.ebay.de/itm/Aquarien-komplett-Super-Sonderangebot-Versand-kostenlos-/130975103623?pt=de_haus_garten_tierbedarf_fische&var=430186328283&hash=item1e7eb97a87 Tyvärr så är det inte riktigt de mått jag vill ha. En bild på mitt nuvarande
-
Tjenare alla. Startar upp en tråd om mitt nya bygge. Har hållt på nu i fem år med saltvatten, började med ett kar på 325l som jag köpte begagnat och insåg snabbt att detta var för litet så det blev ytterligare ett byte till ett kar på 575l som jag kört nu i 3år. För ett par månader sen så började saker att hända, regeringen ville att vi skulle renovera vardagsrummet där även mitt saltkar står.. Vilken fördel det blev för mig :-) Jag föreslog en ny placering av akvariet som frun tyckte var kanon. Men möbeln passade ju inte riktigt in i det nya konceptet, som enligt frun skulle vara vit!! Fick då läge att släppa bomben, nämen lilla gumman jag kanske skulle ta och beställa e…
-
- 861 svar
- 94,5k visningar
- 1 följare
-
-
Köpte mitt första saltkar i Augusti -14, bytte till ett 330 liters i oktober och i mars -15 vart begäret för stort så då beställdes ett nytt Det nya vart 180x70x70 med ytavrinning i mitten och 12mm Optiwhite glas samt en sump på 130x50x40 i 10mm glas. Allt beställdes ifrån Diamantaqaurien och det var väl lite strul men det löste sig väl och nu har det varit igång i 2 veckor. Följande teknik är nedpulat: 2 st Ecotech MP40 Quietdrive Ghl profilux ex3 med ecotech styrning och Temp/Redox/Ph probes samt påfyllning av osmostanken. Ghl Doserpump 4 kanaler Aquael 150w x3 doppvärmare Jebao DC6000 Returpump Jebao DC12000 För filtereaktorer Nyos Quantum 160 skummare Theiling roller…
-
- 13 svar
- 4,3k visningar
-
-
Det har dröjt att få till denna tråd... Att summera ihop första året för detta karet kan bli hur kort och hur långt som helst. När den enorma pallen släpptes av utanför uteplatsen och allt levande som bott i plastbackar från ikea i nästan två veckor från det att förra karet tömdes. Satt och kalkylerade med oro för hur mycket koraller som skulle gå därhän. 8 backar där allt låg där det fick plats. Fiskarna uppdelade i jämn fördelning i hopp om att även de ska klara sig.. Tror aldrig jag gjort så många vattentester varken före eller efter. Sen efter en viss fördröjning med osmosvatten och blandade av salt var vi igång. Allt skulle flytta ner i sitt s…