Gå till innehåll

Vidofners Man-Cave-Rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Så nu är det dax att dra igång denna tråd. Beställningarna har skickats för sump och akvarium så nu känner jag att denna tråd bör komma igång :). 

 

Akvariet kommer bli en kub på 120x120x60 cm vilket motsvarar dryga 850 liter med utanpåliggande avrinning där jag kommer köra en "herbie overflow"-lösning som kommer leda ut i rummet bredvid (garaget) där sumpen kommer stå.

akvarium.jpg

Sumpen som kommer stå i garaget kommer vara 150x50x50 och ha en väldigt simpel design. 

Första facket kommer kunna fyllas upp och rymma 90 liter vatten. Tanken är leda bort vattnet från detta fack och istället låta det rinna ner längre fram i sumpen när man ska göra ett vattenbyte. Efter det töms detta fack på vatten och fylls upp med osmosvatten och blandas med salt. När det sen är färdigblandat så  är det bara sätta igång flödet till detta fack igen. Man slipper hålla på med slangar osv. Bara trycka på en knapp så är det klart :). Idén kom från @bjomat.

Resterande fack är för teknik och returpump.

13717938_10153745218893133_1507011590_o.jpg

 

Rummet där akvariet ska stå (återstår en hel del renovering, ja :)). Hålet för rör syns vid stegen.

20160810_194500.jpg

Garaget där sumpen ska stå. Har nyligen helrenoverat det så att det är helkaklat och har nymålat golv. Stökigt? Ja. Radioaktivt? Kanske :D

20160810_194518.jpg

 

Teknik:

Till en början kommer jag återanvända så mycket som möjligt från det gamla karet och sen uppgradera med tiden.

Cirkulation: 2x Maxspect gyre. Möjligtvis nån extra tunze eller möjligtvis en vortech

Ljus: Till en början blir det min gamla ATI Powermodule hybrid samt en gammal ATI T5 ramp. Senare lutar det åt att byta ut T5 rampen mot 2x Philips CoralCare

Skummare: Till en början blir det ATI PowerCone 200i som jag har nu men den kommer kanske uppgraderas i framtiden om jag känner behov för det. 

Returpump: Inte riktigt funderat på det än. Tar gärna emot tips.

Annan teknik: Fauna marin ZeoMatic för Zeolite samt mediareaktor för aktivt kol och fosfatremover

 

Kommer mestadels  fylla karet med torr sten (marco rock) men lite levande sten för kultivering kommer ju självklart behövas.

Under inkörningsfasen så kommer jag försöka mitt bästa för att öka podbeståndet genom att bland annat addera phytoplankton samt addera cheatomorpha så att jag inte behöver vänta för länge med att slänga i min mandarinfisk. Andra tips för ökad pod-population mottages gärna.

 

Senare kommer jag även addera ett fraggkar till systemet men det ligger i framtiden :)

 

Tillsvidare har jag nog inte så mycket mer att tillägga. Kommer försöka uppdatera trådet så mycket jag kan och kommer nog göra lite unboxing videos under uppbyggnaden. Blev lite inspirerad att göra det efter @jonasroman började :)

 

Om ni undrar så lever alla koraller och fiskar från gamla karet just nu i en plastback.

20160810_194304.jpg

20160810_194329.jpg

20160810_194353.jpg

20160810_194321.jpg

  • Gilla 12
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, bjomat sa:

Coolt @Vidofner Kommer bli riktigt bra det där! Var det Philipsbelysningen ni såg på mässan? Reaktor för fosfatremover kommer du inte behöva när du kör Zeo :)

Ja precis. Den enda inom rimligt pris jag kan tänka mig som är helt i LED. Hade först tänkt en ATI-ramp med bara t5 (8st) och räknade då ut att årförbrukningen av lysrör skulle gå på 1600 kr. När då philips coralcare kostar 7000kr och håller 80% av ursprungsljusstyrkan i 8 år så kändes det som ett vettigare val. 1600 * 8 (år) = 12 800 kr + 7600 kr för själva rampen = 20 400. Två stycken philips coralcare går då på 14 000.

 

Du har helt rätt i fosfatremovern. Hade jag inte tänkt på. Däremot är reaktorn nice för aktivt kol

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skissat lite på bänken till sumpen. Den blir 150x50x60 och består av 14st 41 cms reglar, 4st 150 cms reglar samt 4st 60 cms reglar. Räknade på om jag skulle köpa 3 metersreglar och då skulle det räcka med 5st. Dock ifall man delar en 3 meters på hälften för att få ut två 150 cms så förlorar man ju några milimeter pga sågklingan. Detta borde väl dock inte har nån betydelse?

Är det någon här som har byggt dessa ställningar själv och ser något jag missat? Bör jag tex ha stag i mitten horisontellt också? Bör jag ha "innerben" till mittstagen? Jag gissar att det inte borde behövas?

 

sump stand.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett mittstag är inte ivägen, men jag tror inte det är nödvändigt. Det hade nog varit bra med någon typ av stagning. Lättast är att sätta upp skivor på kortsidorna och baksidan. Detta för att undvika att hela härligheten skjuvar om man stöter till den. Det ser rätt stabilt ut redan, men det är ju bara gängorna i skruvarna som håller emot och om 300 kg kommer i rörelse är det inte kul.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är för att komma åt horisontella krafter. Jag var lite otydlig: Skivorna är istället för diagonalstag som fixerar toppramen mot bottenramen. Se min grymt avancerade skiss. Det största staget sitter egentligen på baksidan. Den röda pilen visar var kraften kommer ifrån...

57b21f764fa9e_sumpstand_thumb_jpg_20b24d8c69434407236a97a8a7883382.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten sa:

Det är för att komma åt horisontella krafter. Jag var lite otydlig: Skivorna är istället för diagonalstag som fixerar toppramen mot bottenramen. Se min grymt avancerade skiss. Det största staget sitter egentligen på baksidan. Den röda pilen visar var kraften kommer ifrån...

Ah ok då förstår jag vad du menar. Ja vi får se jag kanske sätter upp en skiva i bakkant så fall. Känns inte som den borde kunna rubbas vid kortsidorna med tanke på hur de ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! Jag byggde min egna bänk lik den på bilden. Akvariet som står på är 200x80x80. Och jag har inte satt snedstag utan limmat och skruvat mdf på båda kortsidor och en långsida. Jag har byggbilder på datorn. Kan skicka dom till dig om du skulle vara intresserad. Mvh Robin

feb06a596220c2ec63f6259e53fa3565.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, aoiitsuki sa:

Hejsan! Jag byggde min egna bänk lik den på bilden. Akvariet som står på är 200x80x80. Och jag har inte satt snedstag utan limmat och skruvat mdf på båda kortsidor och en långsida. Jag har byggbilder på datorn. Kan skicka dom till dig om du skulle vara intresserad. Mvh Robin

Ja det får du gärna göra @aoiitsuki!

 

Idag fick jag hem marco stenen jag beställt. Gjorde en liten unboxing video men för er som inte orkar se video så kommer här en bild på hur 75 kg sten ser ut på hög. La bara 10-15min på rock scapen så det är inget som är permanent. Vill bara kolla hur det skulle se ut på ett ungefär.

20160816_161003.jpg

 

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, bjomat sa:

Ser bra ut stenen!! Kul video också :)

Tack!

3 timmar sedan, wrang sa:

En undran bara varför köpa marcorocks?

Vad kostar den per kilo?

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Ja du. Hade tänkt köpa död sten från https://www.aquaristic.net/ först men när jag fick nys om marco rock så såg den bättre ut. Om frågan mer är varför jag vill köra död sten så är det för att jag vill kunna leka med hur jag ska sätta ihop allt innan jag stoppar ner det vilket är svårt med levande sten. Dessutom kan jag ju sätta ihop stenar på enklare sätt än med levande sten. Sen att inte få in massa grejer jag inte vill ha i akvariet är också en stor anledning. Kommer ju dock slänga i lite levande sten också för att kultivera stenen så risken att få in något olämpligt finns ju fortfarande men är inte lika stor när majoriteten är död sten.

Sen får man ju inte glömma att det är dubbelt så dyrt med levande sten. Marco rock kostar 80-85 kr / kg 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämt mig för att beställa lite mer sten och lite större bitar. Sitter även och funderar på hur jag ska lägga upp aquascapen. Vill ju ha två sidor som båda ska vara intressanta att se ifrån. Vill inte att det ska bli en stenvägg som täcker för den ena sidan. Tips mottages gärna. Nedan är lite inspirationsbilder jag hittat. Snyggaste av dessa bilder tycker jag är de som har två "öar" men dessa funkar bättre i ett avlångt akvarium. Något jag tror skulle funka fint i en kub är dock de bilderna som visar som en halvcirkel. Dessa skulle lämna mycket yta för att sätta fast fraggar och skulle vara tillfredsställande för ögat även när de inte är täckta av koraller. Ett annat snyggt alternativ är att ha en större formation i det bortre hörnet och sen en mindre i det närmre hörnet.

 

1f7d110b.jpg686bbb4cc1c7d1994d558b8b45012427.jpgaquarium_above.jpgcompleted-1.jpgcp-farm-japanese-reef-2.jpgda1f3306a6d0f0afcabbb249a3bc8927.jpgDSC_0041-1.jpgf2ed40802255b5bcb9e81b2c18127bca.jpgMoeller.jpgladda ned.jpgd50e8aa6_vbattach162215.jpg13151032_1129044500490606_643761918_n.jpg20130310_155755.jpgbktomodachi.jpgDSC01893.jpgFocal-point.jpgimage.jpegreefscaping01-642x336.jpgreefscaping02.jpgRock1.jpgrockscape521.jpgthegoldenratio.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Googla på ternen gyllene snittet

 

MVH Lasse

Japp gyllene snittet är definitivt något jag ska tänka på. Kolla den sista bilden bland inspirationsbilderna så ser du att jag redan tänkt i de banorna :) Rule of thids!

Det är ju dock en utmaning att få till det från två håll i och med att det är kub

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...