Gå till innehåll

Kaptenens RSR 750 XXL


kaptenen

Rekommenderade inlägg

Det har dröjt att få till denna tråd... Att summera ihop första året för detta karet kan bli hur kort och hur långt som helst.

 

När den enorma pallen släpptes av utanför uteplatsen och allt levande som bott i plastbackar från ikea i nästan två veckor från det att förra karet tömdes. Satt och kalkylerade med oro för hur mycket koraller som skulle gå därhän. 8 backar där allt låg där det fick plats. Fiskarna uppdelade i jämn fördelning i hopp om att även de ska klara sig.. Tror aldrig jag gjort så många vattentester varken före eller efter.

 

Sen efter en viss fördröjning med osmosvatten och blandade av salt var vi igång. Allt skulle flytta ner i sitt större hem. Gick relativt bra och min plan var att ha fyra revpelare då jag hade sett någon inspirerande bild på nätet. Marco rocks hade inhandlats och levande sten låg i backarna. Blev hyfsad nöjd även om planen att ha fyra pelare blev till tre och den fjärde blev någon slags cove-inspirerad klassisk del av scapen.. Nåja

 

Första veckorna gick det åt väldigt mycket epoxi och superlim. Vart skulle alla kolonier sitta osv. Den första förlusten var en fairy wrasse som kastade in handduken. Tråkigt nog en av mina favoriter i karet. Korallerna dock fortfarande "fat and happy".

 

Hoppar till ett par månader in. Jobbet och livet kommer mycket emellan. Får någon radikal tro att allt går jättebra. Vilken dag som helst nu ska korallerna börja växa efter sitt lilla avbrott i plastbackarna. Alkatronicen ger KH resultat som hoppar från dag till dag. Vet inte riktigt vad jag ska göra så tänker att det är inkörning - jag gör ingenting. Det i kombination med ett gammalt fosfat och nitrattest är inte bra...

 

En ond spiral inträffar där STN är så långsam. Jag blir lite kluven till vad problemet är. Misstänker allt från småkryp till marco rocks som bundit all fosfat och sen valt att släppa den - det hände ju också i förra karet. Det senare alternativet verkar fortfarande idag vara min teori till varför saker gick mer söderut än det hade behövt. 

 

STN kommer och går i vågor under kommande månader och vinterns mörker gör sitt till spiralen. Det mesta som köps in i korallväg ger upp. Karet går på lågfart och jag vet innerst inne att jag måste få ordning på saker och ting. Börjar rescapea (romantiserade bilden av revpelare försvann relativt fort), se över flödet, belysning m.m. STN fortsätta komma och gå men avtar sakta men säkert framåt årsskiftet. STN är nästan mer frustrerande än RTN på sina sätt och vis. Du får lida längre och det är en rysk roulette ifall saker klarar sig. 

 

Nu börjar dock saker att hända. Köper in en hel drös med koraller i januari. En del av dessa klarade sig inte, vilket inte är någon big deal i ett kar som är ynka halvåret. Börjar se tillväxt som saaaakta kommer igång (vi snackar död mans hand fart). Vissa gånger så är det bara att lita på Alkatronic och Salifert som säger åt mig att dumpa i mer 2-part var och varannan vecka. 

 

Hoppar till mars/ april. Nu börjar det bli kul igen. Har fått ned fosfat och nitrat till ULNS nivåer. Håller det stabilt. Ett kryddmått fosfat och några till nitrat. Köper in lite fler fiskar och rensar ut det sista av alla enorma skelett som jag hade förhoppningar att livet skulle uppstå på nytt. Bättre att rensa ut i trädgården. Blir en 10 l hink till... 

 

Enorm asterina explosion i displayen. Köper en harlequin som jag ser en gång i veckan på sin höjd. 

 

Framme i nutid och det ser ut som att jag varit igång i 2 månader men karet har liksom inte kickat igång förrän nu. Det vart det där året som alla talar om och som jag aldrig riktigt upplevt trots åtskilliga kar under ca 13 års tid i hobbyn. Mitt flyt var helt enkelt över. Det har varit upp och ner men nu sitter jag väldigt nöjd över att jag har karet igång fortfarande. Några fragment av forna kolonier har gjort en Lazarus och är nu påväg tillbaka på lite olika ställen i karet. Mestadels våra livskraftiga flakmontiporor som är lika fantastiska som de är hemska.

 

I vintras var det nära men patience is the key... Fiskarna hjälpte mig att hålla igång och med inga fler dödsfall eller andra tokigheter så har det varit väldigt trivsamt. Några av dem har jag haft i 5-6 år så de höll verkligen ställningarna när jag tänkte på annat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknik

 

Pumpar:

Streamers är i omgång tre på karet då jag haft svårt att bli nöjd med flödet. Nu är jag sedan några veckor tillbaka mycket nöjd med:

 

2st MP40

2st Maxpect Gyre GF4K (har haft hela tiden, gyres är bra sålänge man orkar städa dem en gång i månaden)

2st Maxpect Jump som returpump. En är ansluten till batteri. 

 

Belysning:

4 st AI Hydra 32HD

När allt kommer igång och blir större är min plan att komplettera med ledbars för att minska skuggning.

Regium 1st tunze ecochic

 

Skummare:

Deltec 1000i bara några månader gammal. Kör recirkulerande CO2 scrubber och insuget tar in luft utifrån.

 

Övrigt:

Doppvärmare eheim 150w

Alkatronic

PH-controller

Coralbox doserpump balling och acropower

Separat doserpump för vodkadosering

ATO kör karets medföljande men har kopplat tunze ATO till en filur från ikea så att vattnet räcker runt en vecka. 

Eheim foderautomat 2ggr om dagen. 

 

Filtrering

 

Rowaphos i strumpa

Aktivt kol 

Filtervadd

Refugium med chaeto

Skummare

Biobollar

Levande sten + sand

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den hjälper mig när jag fylla på osmosvatten i byttan bakom alkatronicen :)

 

Acropower funkar helt ok. Vill tro att den hjälper men verkar vara filtrerarna som drar mest nytta av den. Korallerna svårt att avgöra tycker jag. När dunken är slut kommer jag prova utan ett tag för att se om det blir någon märkbar skillnad. Vet inte vilka aminosyror den innehåller. 

 

Har inte haft några negativa effekter som jag kan koppla till det i varje fall. En del har skrivit på nätet att de för förhöjda molybden värden och cyanoproblem som följd, men jag har inte märkt något sånt. Nu doserar jag dock ganska lite (20ml per dag) och det är kanske i det minsta laget. 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bytte batterier till termometern på glaset så att man har lite koll nu att det inte drar iväg under sommaren. Har en "riktig" termometer i sumpen men det är så svårt att öppna luckan ibland.

 

I övrigt planeras ett VB i sumpen att hinnas med innan midsommar, är lite väl grötigt därnere nu i sina hörn.

 

Fler fiskar beställda, ska bli kul att fylla på lite :D

 

 

temp (2).jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte in en grupp på 10  Segelfenmollys och droppacklimatiserade in idag. Har funderade en längre tid att testa och nu tänkte jag varför inte. Acklimatiserade i ca 8h och nu så får vi se om det bär vägen. Chromisarna är väldigt fundersamma på sina nya polare. Ibland stimmar de ihop och ibland så blir de irriterade på mollysarna. Är en tidsfråga innan jag river runt för att få ut chromisarna då en av dem har kommit till den åldern och storleken då den tror att den äger hela karet...

 

En tråkig nyhet som upptäcktes efter att kommit hem från midsommar var att min Banana (yellow wrasse) tycks hade skadat sin simblåsa och huvudet var helt krökt. Det enda jag kan tänka mig är att den måste ha blivit skrämd av något och drämt in i en sten. Efter relativt enkel upphåvning så fick Banana åka till djurkyrkogården :(  

 

 

bild5.jpg

bild6 (2).jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spännande med söt-fiskar...

jag själv hade gärna haft ett gigantiskt stim av Neontetror. Testat ett par gånger med några mindre "tetror" för saltvatten, men de kostar typ 300kr styck och är extremt känsliga och svåra att få att överleva i våra kar. :( 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan säga att "revmiljön" med etablerade fiskar blev nog lite för tufft för mollysarna (kan tänka mig att det räcker med att saltvänja sig som stressfaktor). Har flyttat ner dem till sumpen tillsvidare men tyvärr är de nere i 8 från 10 individer efter första natten. Har kikat lite under dagen men eftersom refugiet har omvänt ljusschema stressar jag dem mest när jag öppnar skåpluckan. Nu tänker jag låta dem lugna sig och försöka mata lite ikväll, så får vi se om alla som är kvar klarar sig.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu var det ett litet tag sen. Karet rullar på i överlag rätt riktning men med lite utmaningar:

 

- I somras fick jag troligen in oodinium i karet. Köpte en Chelmon som troligen drog in det. Hann förlora 4 fiskar snabbt innan jag tog tag i saken (troligen var det även detta yellow wrassen fick). Rev ner hela scapen en kväll och höll på långt in på natten med att fånga in fisk och föra till ett separat kar för behandling. Lyckades rädda samtliga men där fick de klämmas i ett 100 liters i några veckor. Vlamingin såg riktigt illa ut ett tag men idag kan man inte se ett enda spår av alla skador den fick.

 

Nu får det bli karantän i fortsättningen. Något man borde ha insett sedan länge men man är inte mer än mänsklig. Jag är väldigt glad över att det inte vart värre än vad det blev men jag förlorade några fiskar jag haft i flera år så det var tråkigt. Installerade även UVC till karet i samband med detta som förebyggande/ support. 

 

- Under avsaknaden av fisk i displayen hände en del kul grejer också. Snäckorna förökade sig som aldrig förr. Mjölkskummigt akvarium var och varannan kväll (skummaren vart sur på detta). Något märkligt sista orgiespel från de gamla snäckorna som kort efter det började trilla av pinn en efter en. Idag har jag bara några få exemplar kvar i displayen, medan de i sumpen mår bra. De ev. snäckbebisar som blev till hann fiskarna komma åter och göra till en kort markering i historien. Borstmaskarna vart mer vågade vilket inte är konstigt men det är ändå fascinerande hur alla lägre djur fort fattar att det inte är någon predation/ övre makt i karet. 

 

- Efter detta har approachen varit att låta allt vara så stabilt som möjligt och inte ner med händerna om inte absolut måste. Återskapade den scape jag blivit nöjd med så gott det gick efter nedrivningen. Nu har det mesta återhämtat sig och förutom det ständiga schackspelet med näringsvärdena så har jag inte så mycket att klaga på. Peppar peppar...

 

- Laborerar lite med spårämnen och doserar enligt anvisningar från ICP. Har nyligen gått över till fauna marins ICP för omväxlingens skull. Blev imponerad av att resultatet trilla in så snabbt. Började med att dosera jod för kanske 4-5 månader sedan. Doserar dagligen en liten skvätt manuellt. Det verkar enligt ICP hålla det relativt OK nivå. 

 

- Koraller och fisk mår bra. Självklart svårt att få allt att trivas i ett mixed reef. När mjukisarna är supernöjda så är några SPS sura, och vice versa. Jag försöker medla och ständigt hålla en medelväg. Med tiden kommer jag nog att förhålla mig mer till SPS:erna då det är där det huvudsakliga intresset finns. 

 

- Planerar att snart göra ett vattenbyte. Senast var i maj. Jag byter endast pga att jag doserar 2-part. 

 

- Slutat att ständigt ha i aktivt kol. Tänker att jag kör det någon vecka i kvartalet. 

 

-Framöver vill jag klämma in lite mer acropora där jag nu får plats. Vill lämna gott om utrymme för saker att växa så att man se det även på håll. Funderar även på att lägga den där beställningen på en eller två ledbars för att minska skuggningen. Just nu ingen farozon alls men om det går som det ska så är jag där inom ett år.

 

Lite nya fiskar ska också sakta men säkert in. Velar dock mycket på vad jag vill ha. Skulle nog vilja prova en grupp anthias då systemet matas så mycket och fylla på med lite wrassar igen. En kirurg eller två hade också varit en väg men min Scopas börjar bli rätt moppsig. 

 

Tänkte fylla på med lite bilder under morgondagen :) 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Jojo skrev:

Kul med uppdatering! Låter som du har fått kämpa en del, bra jobbat! 💪

Att ha mixed är en ständig kompromiss och medling! 

Det är mycket med det hela. Även om man ibland känner att det är motigt så är jag glad att hålla igång det. Det här karet har haft en tuff start men jag hoppas dem tiderna är förbi nu för en längre tid framöver :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Jojo skrev:

Ser bra ut! Hur tänker du med gsp:n, ska den få härja fritt eller ska du begränsa den på ngt sätt? 😅

Tycker mig kunna se att den bitglada clownen överlevde sjukdomsutbrottet? :) 

GSP:n är något jag får skrapa/ klippa tillbaka varteftersom. Den bränner lite montipora just nu så nästa gång jag är nere ska jag skrapa bort den i den delen. Sen om det är beslut jag får ångra att placera GSP i karet från början det får vi se. Jäkligt snygg filler dock!

 

Ojaa den lever och frodas. Större också :D 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, gsp är verkligen fin som filler. Hade halva baksidan täckt ett tag av den greniga varianten. Grenarna tog dock för stor plats så har gjort mig av med det mesta av den. Försöker nu få en annan stjärnpolyp utan grenar att växa täckande på baksidan. Den är tyvärr inte lika ”toxic green” som den andra som du har. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste ICP:n från FM. Behöver utföra ett vattenbyte för att främst få ner kalciumet en aning och få några övriga värden i mer balans. Jod kan minskas lite. Verkar tydligen vara en obalans på ca 4 ml  mellan behållare 1 och 2 i dagliga förbrukningen för tillfället, som har gjort att kalcium dragit iväg från föregående test. Vattenbytet behövs även för att städa i sumpen lite. 

 

ICP test 202311.pdf

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, nike83 skrev:

ser bra ut

 

konstigt att ditt Barium (Ba) är så pass lågt.... undrar om de är något man behöver dosera eller om det är ett till "skit samma" element? :D  

Har också funderat vad det kan bero på. De senaste testerna har visat väldigt låga värden. Tänker att vattenbytet nog skjutsar upp det lite.

 

När jag har googlat runt verkar barium just vara lite åt skitsamma hållet, så jag lägger inte så stor vikt i det för tillfället :) 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag vart det VB. Förhoppningsvis trycker vi ned Kalciumet en aning (och vi får se med bariumet vad som händer). Ska beställa ICP inom kort och kolla av. 

 

Passade även på att rengöra skummaren för första gången på ett par månader. inte det roligaste men välbehövligt. 

 

Veckans värden (från hemmatester):

 

Salt: 1.026

Temp: 25

PH: 8,2

Ca: 470 (?)

KH: 8 (Alkatronic ligger i genomsnitt 0,3 enheter högre på mätningarna med normalt 0,1 differens mellan dag och natt)

NO3: 2,5 - 5 ppm

PO4: 0,07 ppm

 

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu på förmiddagarna kryper solen in på vintern och fiskarna får chans att visa upp sig i mer naturligt ljus. Har beställt lite självreflekterande plast för att se om det bidrar något i karet. Har ju ett stort utrymme att jobba med då jag tog i när jag byggde kåpan. Mer belysning ska in men vill först se vad lite reflekterande material gör för skillnad. 

 

I övrigt var det dags att byta fosfatremover (gör det ca var 4-5:e vecka) och idag blir det nytt i Co2 scrubbern. Den behållare jag har på ca 1 l håller uppe 0,1 - 0,2 enheter på PH:et i ca en månad åt gången (recirkulation och skummaren tar in utomhusluft). Brukar ligga på pH 8.2 - 8.3.

 

Nytt ICP test också. Märks varför svamp trivs i mitt akvarium. Och bariumet lyser med sin frånvaro trots VB. Hört rykten om att makroalger ska sluka barium, men låter det vara osagt. 

 

 

 

thumbnail_IMG_7405.jpg

thumbnail_IMG_7428.jpg

thumbnail_IMG_7445.jpg

thumbnail_IMG_7458.jpg

ICP test 20231124.pdf

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, kaptenen said:

Har beställt lite självreflekterande plast för att se om det bidrar något i karet. Har ju ett stort utrymme att jobba med då jag tog i när jag byggde kåpan. Mer belysning ska in men vill först se vad lite reflekterande material gör för skillnad. 

 

Jag har bilder någonstans i min tråd om vilken skillnad det gjorde när jag satte upp det. Slutsatsen var att det gjorde mindre skillnad än vad jag trott men att det ändå är bättre. Men eftersom det är så pass billigt och enkelt så ser jag ingen anledning till att inte göra det

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...