Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kallvatten och biotopakvarium

1. Jag har länge haft problem med ett lågt pH-värde i mitt kalla saltvattensakvarium. Det har pendlat mellan 7,6 och 8,0. Oftast håller det sig på 7,8 på kvällstid. Har testat att mata skummaren med utomhusluft utan märkbar skillnad. Nästa steg var att testa att ta lite akvarievatten i en spann och lägga i en syresten och blåsa på med utomhusluft i några timmar. pH gick upp till 8,3. Nice! Det sporrade till att testa att lägga i en ordentlig luftsten på 15cm i akvariet och mata in duktigt med luft. Efter nio timmar hade pH ökat från 7,7 till 7,8. Inte det resultat jag hoppats på. Problemet var också att vattnet stänkte ordentligt och saltvandring var ett faktum. Projektet…

• 22 svar
    • 8,5k visningar
  2. Nu har jag fått bekräftelse från akvariebyggaren att pengarna är framme och arbete påbörjats så nu vågar jag starta den här tråden. Nu ska jag äntligen sätta igång med att få igång ett kallvattenskar hemma. Mina tidigare planer om ett medelhavsinspirerat kar är nu lagda åt sidan, eller iaf placeringen och planeringen om uppbyggnaden av det karet. Jag slog om från början. Det kommer byggas en bänk som fungerar som en rumsavdelare där jag kommer ha två nya akvarier. Ett tropiskt och ett kallt, detta. Akvariet kommer komma ses igen från två håll och därför kommer jag behöva isolera bägge långrutorna samt bygga en inredning som är fokuserad i mitten av…

3. Det tog ett tag från idé till verklighet och det är en bit kvar innan allt är på plats. Men nu börjar jag ändå en tråd där alla med- och motgångar rapporteras med mycket bilder. Så är planen i alla fall. Nu blir det ett långt första inlägg, så ha tålamod. Tyvärr är bilderna från min mobil... De största akvarierna på 200 och 540 liter är sammankopplade till samma sump som står i pannrummet. Så här såg rören ut oisolerade. Vattnet kommer in i sumpen via en filtersocka och sedan tar skummaren hand om vattnet. Det är en Bubble Magus NAC66. Ett stort vattenbytarfack finns i mitten och sedan kommer returpumpsfacket. Där står …

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.