Gå till innehåll

Filterskåp


Andy

Rekommenderade inlägg

Har för mig att jag sett en bild på ett skåp någon hade ståendes bredvid akvariet innehållandes filter men kanske även en sump. Kan tyvärr inte finna den igen. Var utförligt visat med rördragning pvc och håltagning i möbelskåpet.

Kan någon hjälpa eller tipsa om något? Är inne på samma sak men kunde behöva lite inspiration..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja minsann tror jag det. Fast jag tror det fanns en översiktsbild med, men kan ha fel. Hursomhelst så ser det jättebra ut. Men har du gjort två olika modeller? Skulle tacksamt ta emot lite tips på hur du gjort med överrinning/retur, samt kopplingar.

Har en möbel som inte rymmer mer grejer, samt så vill jag kunna installera och gömma mitt fosfat och nitratfilter på ett bra sätt. Kan man då finna en lösning till detta och lite till så är det super.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hade det nog inte klart för mig själv riktigt..

Har tänkt om lite och nöjer mig med att ha fosfatfilter, nitratfilter samt uv-filter i skåpet. Skippar sumpen helt enkelt. Möjligtvis lägga till nivåpåfyllare senare.

Tänkte pumpa ut 1000l/h genom ett pvc till uv-filtret först, som därefter leds vidare till fosfatfiltret och sedan ut i akvariet igen. Nitratfiltret matas via ett stick på "huvudledningen" som efteråt också leds ut i akvariet genom lite kalkgrus.

Vad tror ni om det? Pumpen är kanske lite kraftig, men räknade bort lite effekt av böjar mm.

Har funnit ett passande skåp men där nivån mellan vattenytan i akvariet och ovandelen av fosfat/nitratfiler skiljer ca 2dm.. Är detta "obra"?? Tänkte att just denna pump med lite extra krut skall klara att trycka vattnet tillbaka upp dessa knappa 20 centimetrarna...

Jag vill ha synpunkter:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade själv valt köra med sump. men om du nu ej vill ha det, se till ha ett tomt akvarium i skåpet där filterna står i (ev. del av den så du kan ha osmos vatten i en del). bra vid eventuelt läckage, eller vid rengöring mm.

flödet genom uv-c beror vad du har för modell, tillverkaren brukar rekommendera max flöde som du kan kolla upp. men behöver lite extra kräm i pumpen för trycka igenom 2 filter samt upp till akvariet igen.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva grejen är den att jag inte kan få in en sump under akvariet då själva möbeln inte är konstruerad för det. Att jag nu skaffar ett skåp bredvid är för att få plats med de filter jag skaffat så helheten blir snygg utan en massa synliga slangar mm. Funderade själv på en sump i skåpet innan (tunze compact), men valde ett ganska litet skåp (40x30) för att inte ta bort för mycket av akvariets helhetsintryck. Säkerligen kommer det bli andra projekt framöver ändå:)

Förtydligar med att säga att jag tänkte sätta ett t-kors på huvudröret så att det är möjligt att justera flödet genom filtren. Blev lite fundersam på om höjdskillnaden i vattenivån mellan filtren och akvariet, men 2dm tror jag inte ska vara några problem, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du ej ha sumpen i skåpet bredvid med mera plats?

edit: var kanske det som var för litet som du skrev (läste jag i efterhand).

2dm är inget problem att trycka upp vatten, är upp till styrkan på pumpen, om du har pump redan nu kan du ju enkelt prova den och se.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, i skåne (Ängelholm) finns grossiten för 'GPA', vet ej dock om man kan köpa direkt där. Vet att en av de 2 saltvatten butikerna i Malmö kan beställa hem rör, men har ej på lager tror jag. Själv har jag köpt på ngn av alla webshoppar du hittar bland länkarna här på SVG.

~Henrik

Japp, för litet.. Valde ett mindre. Allra helst hade jag velat ha en sump under akvariet. Skall börja pilla med projektet i veckan. Vart får man tag i pvc tro?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt skåp med sump.

https://www.saltvattensguiden.se/galleri/showphoto.php/photo/412/ppuser/1313

http://www.supramk3.com/salt/sump.jpg

http://www.supramk3.com/salt/helbild_26_apr.jpg

Har för mig att jag sett en bild på ett skåp någon hade ståendes bredvid akvariet innehållandes filter men kanske även en sump. Kan tyvärr inte finna den igen. Var utförligt visat med rördragning pvc och håltagning i möbelskåpet.

Kan någon hjälpa eller tipsa om något? Är inne på samma sak men kunde behöva lite inspiration..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...