Gå till innehåll

Strigata och anemon


DSB

Rekommenderade inlägg

I en av böckerna jag har står det att Valenciennea strigata helst inte skall hållas i ett akvarium med anemon, eftersom de ofta råkar ut för att bli mat till anemonen.

Tänkte använda den som sandvändare i mitt dsb akvarium med anemon, är det någon som vet om ovanstående "risk" är vanlig ? Egna erfarenheter ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan bør være om skal have en sandgoby sammen med DSB....jeg mener det er en dårlig idé.
Instämmer, hela poängen är ju att sandbädden inte ska röras runt för mkt. Annars beror det nog helt på vad det är för anemon.

Jag gör en dsb enligt den beskrivning som finns i del tre av sprungs The reef aquarium utgiven 05. Där rekomenderar de att ha tex en strigata för att se till att den övre delen av dsb blir ordentligt syresatt, men man måste då ha ett nät som skyddar den undre delen av gruslagret.

Ungefär samma dsb beskrivs i Natural Reef Aquariums: Simplified Approaches to Creating Living Saltwater Microcosms också han rekomenderar att ha strigata som sandvändare i system med dsb, naturligtvis under förutsättning att man lägger ett nät för att skydda det nedersta gruslagret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...