Gå till innehåll

Kombinerad MH + T5


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Hej kör ett Juwel 350 liter där jag i dagsläget har en geismann MH lampa har funderingar på att komplettera med en T5 armatur. Mina funderingar är om ni tror att det är någon fördel med att kombinera. Jag har tänkt mig två lysrör och funderar då att köpa denna enhet genom korallfisken i Linköping som jag köper all min utrustning ifrån http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=7595

Någon som har erfarenhet av detta jag bifogar en bild hur jag tänkt mig. Jag kopplar in t5 armaturen i mitt takvägguttag och sen placeras de två lysrören ut så att de inte stör eller tar ljus från MH belysningen. Själva dosan placeras i bakkant på akvariumet ungefär som för MH belsyningen. Kanske blev rörigt men hoppas ni förstår mitt syfte. Jag kör i dagsläget mH i 3timmar och blå ljuset i åtta timmar någon som har några synpunkter på det med.

post-3155-1446891391962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel,

Jag är ingen expert, men jag kan våga mig på att tycka till ändå. Jag blir lite konfunderad när du skriver att du hjar blåljus idag. Har du något mer ljus än din MH-lampa idag?

Annars är kombinationen MH + T5 utmärkt. Jag har själv två Giesemann 250 W och en armatur med två 80 W T5 med Osram 67 blåljus som komplement. Det blir en vacker kombination på dagtid, och på morgnar och kvällar är endast mina blåa T5 igång.

Du får som sagt experimentera med placeringen av lysrören så att de inte tar plats från MH-ljuset. Kommer du att ha refelektorer till dina T5?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte helt enkelt att säga om man inte vet Kelvintalet på dina lampor (inkl MH).

Vad är ditt syfte med att komplettera med mer belysning? Vill du har mer ljus, eller vill du förändra ljussammansättningen jämfört med vad du redan har idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är inne på rätt spår tycker jag. Jag kör 2x 400 W MH med 2 T5 actinic+ och 2 T5 pure actinic. T5-rören ger mig förutom mer ljus bra tillskott i de spektra jag vill åt 400-450 nm vilket ökar möjligheten för bra färger på korallerna. Mina T5'or är 54W. Nu har du lite mindre burk än mig men jag tycker ändå du strävar åt helt rätt håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...