Gå till innehåll

Hur lyckas man med gorgonia?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om det är nån som håller icke fotosyntetiska varianter, hur ni isåfall matar dom och med vad?

Nåt annat jag bör tänka på??

Jag har fått lite varierande bud från olika personer inom fackhandeln, hurvida det kommer att fungera för mig eller inte känns därav lite osäkert.

Jag matar med lite varierande foder 1-3 ggr om dagen.

Fauna marins nya Sea-fan mixad med ultramin-s, phytoplan och zooplan, frysta cyclops, Ocean nutrition invertabrate food(frysfoder).

Den sistnämda ger mest effekt när det gäller polypexpansion.

Salt 1,026

Kh 8,5

Ca 400

Mg 1300

Po4 ej mätbart

Nitraten finns där men den är knapt märkbar.

Bilden är på min Sulawesi, går att hitta i "Corals" på sidan156..

post-2702-14468913922_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Icke fotosyntetiska Gorgonia är alltid en utmaning. Tycker att den mix du beskriver borde duga fint men det är inte säkert att de tar det man matar dem med. Jag har lyckats och misslyckats trots att jag har relativt mycket levande föda i vattnet; zoo-plankton, artemia och tiggerpods plus skvättar av phyto och stödmatning med fryst cyclops och lite andra grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak du måste ta i hänsyn när det gäller icke fotosyntetiska gorgoner är hastigheten på cirkulationen och densiten på näring vid utfodring. Är det för mycket mat på en gång sluter sig polyperna och gorgonen tar inte emot fodret överhuvudtaget. Det finns dessutom studier som visar att rätt cirkulation är avgörande om gorgonen tar till sig fodret eller inte. Tror du kan hitta nån artikel på advanced aquarist om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...