Gå till innehåll

algidentifiering


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

hej har två alger som jag vill identifiera hade en tråd om den gröna algen den sitter som berget och växer mest där cirkulationen är som starkast men även i mindre mängder på mitt frontglass. Hur kan man göra för att bli av med den. Sen har jag fått en mycket mörkröd alg som jagär lite orolig över att det är någon slags slemalg men bifogar kort

post-3155-14468913931143_thumb.jpg

post-3155-14468913931258_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa fler sniglar alt en kirurg så tar de hand om grönalgen samt kolla dina vattenvärden. Hur höga är dessa grönalger (lite svårt att se och om de är för höga kan det vara svårt för dina sniglar att komma åt dem)? Är den mörkröda algen hård eller mjuk (slemmig)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den är hårdare och sprider sig på lite olika ställen i akvariumet nu och den är lite rödlätt i början vad tror du skall jag vara orolig eller är det någon form av kalkalg??? Jag har fyra kirurger men de äter inte av den här typen verkar det som ? den är jättehård och inte alls hög sitter utsmetad på rutan. Jag har fortfarande för höga fosfat värden samt för höga nitratvärden men båda dessa är på väg ned skall göra en ny mätning av både nitrat och fosfat har haft fosfat filtret i gång snart tre veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...