Gå till innehåll

Ytavrinning: enkel rör vs standpipe


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Efter att ha läst på ett par ställen i forumet (bl. a. Wrangs nya projekt) så verkar det som att, för en ljudlös ytavrinning,så räcker det bara med att haen större storlek rör än genomföringen, då vattnet fyller röret, istället för att krångla till det med en Durso standpipe. Håller ni med? (ni som har valt det första alternativet).

Då borde det gå bra om man avskärmar ett hörn, har en enkel rör och täcker hela ytavrinningslådan med ett grovt nät eller filtermassa så att den stoppar allt som kan åka med och täppa eventuella ställen som man vill slippa ha stopp i.

Tror ni att det funkar?

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, det kommer funka, men det kommer att låta/sörpla också. Grejen med "durso" varianten är att detär under vatten och därmed blir det helt tyst. Kolla min variant, den sväljer MYCKET och är tyst. Och jag behöver inte justera några ventiler eller dylikt, mycket enkel. Kolla här: STANDPIPE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag såg faktiskt den och har under helgen börjat luta mig åt din lösning!

Förresten, vad har du för mått på rör (standpipe), genomföring respektive returrör och flöde? Den lät väldigt tyst på filmsnutten du hade lagt upp, så jag kan tänka mig att bygga en likadan faktiskt.

Mvh,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måtten på avrinningsrören är 40mm inuti och 50 mm utanpå. Från sumpen tillbaks till karet är det 16 mm inuti. Det syns inte på mina bilder, men jag har ett rör från 'kröken' vid ytan ner mot botten på avrinningskammaren. Det är för att den ska ta vatten från botten på avrinningskammaren så det blir så stor cirkulation som möjligt där. Man ser det iofs på filmsnutten.

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...