Gå till innehåll

Kalciumhydroxid/Natriumkarbonat


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Har lite funderingar kring varför man gör på vissa sätt. Främst så har jag funderat på nedanstående.

Om en person använder sig av tillsatser av följande ämnen.

Magnesiumsulfat - För att ge korallerna extra näring

Kalciumklorid - För att tillsätta extra kalcium till korallerna

Natriumkarbonat - För att tillföra karbonater och påverka pH

Varför använder man sig också av Kalciumhydroxid? Har förstått att detta ämne används till att blanda kalkvatten med och att kalkvatten påverkar pH och KH. Men vad är poängen att dubblera med Natriumkarbonater och Kalciumhydroxid?

Natriumkarbonat ger en mycket stark lösning med pH runt 12 och KH på 30 vid mättade lösningar (som jag har fattat det). Vid tillsatser av den lösningen borde inte det tillgodo gör de eventuella tillsatser man behöver ha för att lösa pH och KH frågan?

Likaväl som att tillsätta kalciumhydroxid med avdunstningsvattnet kan man väl tillsätta små mängder av Natriumkarbonat?

Skulle bli väldigt mycket klokare ifall någon kunder förklara poängen med att använda sig av båda ämnena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ända poäng jag skull se med de var att man har så hög åtgång av Ca/Kh

att det inte räcker med bara kalciumhydroxid. Man kan ju bara tillsätta så mycket kalkvatten som det avdunstar.

Kalciumhydroxid ger både kalcium (Ca) samtidigt som det ger karbonater (kH)

vilket är det optimala. Om man tillsätter kalciumklorid och

natriumkarbonat så får man även en ganska stor mängd natriumklorid samt

att man måste räkna lite så man tillsätter det balanserat.

Själv tillsätter jag bara det avdunstade vattnet med kalkvatten via en

doseringspump och det håller uppe mitt Ca och kH med en minimal

anstängning från min sida. Jag mixar nytt kalvaten på 3 minuter varje

vecka och kollar att värdena är ok en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid ger kalcium och karbonater men det görväl natriumkarbonat och kalciumklorid också?

Hur bildas natriumklorid i vattnet?

Vad är det man måste räkna påom mananvänder natriumkarbonat och kalciumklorid?

Har läst någonstans att man kan behöva tillsätta NFS (Natriumfritt salt) för att kloridjonen skall orsaka jon-obalans.

Funderade på om man kunde använda rent osmos vatten till att fylla på avdunstningsvatten och sedan använda sig utav natriumkarbonat för att hålla kH och pH runt bra värden samt kalciumklorid för Ca värdet.

Om man tillsätter Kalciumhydroxid så är det för att få bra balans på pH och kH? Det ämnet påverkar inte kalcium alls eller?

Funderingarna är många vilka ämnen man skall använda smiley1.gif

Just nu ser jag ingen direkt nackdel med att använda

Magnesiumsulfat för tillsats av Magnesium

Kalciumklorid för tillsats av kalcium

Natriumkarbonat för stabilt pH och kH

Rent osmos vatten - för avdunstningen.

Skulle det finnas någon direkt anledning till varför man inte bör använda dessa ämnen ihop eller kanske använda sig av kalciumhydroxid istället så kan ni väl länka eller förklara varför?

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry läste dåligt.

Kalciumhydroxid är bra för att stabilisera kH och tillsätta kalcium vilket i sin tur gör att pH blir stabilt. Stämmer det?

Låter som det optimala medlet att tillsätta.

Till christian:

Du skriver att om man tillsätter natriumkarbonat och kalciumklorid så får man även natriumklorid i vattnet. Vad påverkar det? Och vad gör man för att återgärda?

Som detnu verkar på ditt inlägg christian så måste jag säga att det verkar betydligt smidigare att tillsätta kalciumhydroxid (kalkvatten) om man gör det dagligen med avdunstningsvattnet så borde man få stabila värden på Ca,kH ochpHutan att behöva blandaen massa olika ämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar bara som om det är jag som svarar mig själv :)

Funderade på vilken eventuell poäng det finns med atttillsätta kalciumklorid och Natriumkarbonat och precis som du sa christian så kan jag inte hitta någon annan än att det kanske förbrukas mer Ca/kH.

Men då får det troligen finnas en hel del koraller i burken.

Om man väljer att tillsätta kalcium och stabilisera kH och pH med hjälp av Kalciumhydroxid. Finns det då liknande risker som vid tillsats av de andra kemiska-ämnena? Menar bildas det några oönskade ämnen eller jon-obalanser?

Om inte så är det ju betydligt mera optimalt att använda sig av kalciumhydroxid om akvariet invånare inte kräver starkare tillsatser.

Men även om de kräver det så finns ju möjligheten att tillsätta mer Kalciumhydroxid under en längre period.

Bör Kalciumhydroxid tillsättas via droppsystem eller kan man använda sig av avdunstningsvattnet för att tillsätta det?

Menar om man fyller på avdunstningsvatten 1-2 gånger om dagen kanske någon/några liter. Är det då lämpligt att fylla på alltihopa med mättat kalkvatten eller bör man spä kalkvattnet i osmosvatten.

Ganska otydlig förklaring men vad jag menar är: Exempel

Om man tillsätter 2 liter avdunstningsvatten varje dag. Kan man tillsätta dessa literna med rent kalkvatten eller det skulle höja värdena för högt?

Är det lämpligare att tillsätta 2 liter osmos vatten som man eventuellt har hällt någon dl kalkvatten i?

Dessa frågor kanske är omöjliga att svara på och det kanske är en nödvändighet att alltid mäta pH och kH innan man droppar i Kalkvatten.

Sista frågan:

Om man fyller på ett antal liter per dygn och spär dessa liter med kalkvatten. Finns det några uppenbara risker med att endast pumpa i kalkvatten tillsammans med avdunstningsvattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok vi börjar med kemigrunderna.

Kalciumklorid = CaCl2

NatriumKarbonat = Na2CO3

Bikarbonat = NaHCO3

Kalicumhydroxid = CaOH2

Koldioxid = CO2

Kalciumkarbonat = CaCO3

Det som stenkoraller och kalkalger förbrukar och bygger sitt skelet av är kalciumkarbonat (CaCO3) eller kalk.

Detta kan ersättas på lite olika sätt.

1. kalciumklorid / natrium(väte)karbonat / (NFS)

Här tillsätter man kalciumklorid (CaCl2) och Natriumkarbonat (Na2CO3)

Vilket då ger den kalciumkarbonaten (CaCO3) man behöver. Man som du ser

så blir det även 2*NaCl vilket är vanligt koksalt. Om man tillsätter en

massa extra natriumklorid under en lång tid så kommer NaCl halten att

öka jämfört med alla andra salter och man får en viss obalans. Detta är

inte något jätteproblem. En del använder därför ett salt som inte

innehåller natriumklorid för att återställa balansen.

2. Kalciumhydroxid

Kalciumhydroxiden är kraftigt basisk och reagerar med luftens koldioxid

och bildar kalciumkarbonat. I vattnet så kommer hydroxidjonen att

reagera med den koldioxiden som är upplöst i vatten

CO2 + H2O -> H2CO3 (kolsyra)

kolsyran reagerar sedan med OH från CaOH2 och bilda vätekarbonat

H2CO3 + OH -> HCO3 (vätekarbonat) + H2O

Det här kan korallerna använda och det blir en helt balanserad tillsats av kalk.

3. Kalkreaktor

Här löser man upp kalciumkarbonat med koldioxid

CO2 + H2O -> H2CO3

CaCO3 + H -> Ca + HCO3

Detta är också en balanserad metod fast istället för att ta upp

koldioxid från luften så kommer karet istället att ge ifrån sig CO2

till luften.

Åter till Kalciumhydroxiden.

Denna är väldigt basisk så om man tillsätter mycket på en gång kommer

pH att höjas. Om man tillsätter en liten mängd i taget kommer karet att

hinna ta upp koldoixid (CO2) från luften och på så sätt sänka pH

tillbaka till ursprungsvärdet. Så länge man tillsätter långsamt så är

det ingen fara att tillsätta stora mängder. Själv har jag en ganska låg

avdunstning (1.5L) så jag ersätter nästan allt mitt avdunstade vatten

med kalkvatten (mättad kalciumhydroxid lösning)

Mit eget system ser ut så här:

En slangpump kopplad till en digital timer pumpar 10ggr per dygn över

en liten mängd kalkvatten från en 5L dunk ner i karet där pumpen har

sitt utflöde. Det enda underhåll som behövs är att hälla i en tesked

kalciumhydroxid i en annan dunk med osmosvatten och skaka om. Den byter

jag sedan mot den andra dunken när den är tom. Det tar 3 minuter 1-2

ggr i veckan.

En gång i månaden mäter jag Kalcium och Kh och justerar eventuellt

tillsatstiderna om det behövs. Ibland har jag fått tillsätta lite

kalciumklorid för det verkar inte vara helt balanserad förbrukning av

någon anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Filip

Christian hur kan du ha kalkvatten stående så länge.

Provade den tekniken, löste Calsiumhydroxid efter de proportionerna som stog på förpackningen, allt löste sig.

Men efter att det stått en dag så var tunnans kanter fyllda med kalk.

Hade jag i för mkt CaOH2??

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Om man då har en automatisk vattenpåfyllare som pumpar upp 5liter/gång vore det då möjligt att göra en såpass svag blandningatt akvariet klarar det? Eller måste man pumpa upp lite lite åt gången?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian:

Du tillsätter alltså ca 1,5 liter fördelat på 10 pumpningar ifrån din slangpump? Stämmer det?

Om du gör det så kan jag göra det :). Men naturligtvis har jag frågor rörande detta också.

1. Vad skulle hända om timern hänger sig och pumpen kör i alla de 5 literna som du har? Skulle det vara för mycket att bearbeta för karet?

2. Ungefär hur mycket pumpar din slangpump upp åt gången? 1,5 liter på 10 gånger borde ge ca 1,5 dl åt gången. Med vilka intervaller pumpar pumpen? Skulle du kunna skicka adresser, bilder så man vet var man eventuellt kan köpa och kolla på utrustningen?

3. Slutligen om man inte vill ta risken att pumpa med timers (de kan ju hänga sig). Är det för mycket att manuellt pumpa upp säg ca 2-3 liter mättat kalkvatten i en ytavrinning som sedan fördelar ut det i akvariet? Kanske blir det för mycket på en gång och pH får svängningar?

Anledningen till att jag frågar är att jag har ett borrat akvariet. Just nu används röret ner (32mm) inte till någonting. Istället sitter det ett 6mm rör i det röret som används till påfyllningsvatten. Skulle man kunna använda kalkvatten till att ersätta allt avdunstat vatten genom det röret?

Eller skall man koppla på sumpen och på så vis ha en extra vattentank där man kan droppvis tillsätta kalkvatten? Farligt att tillsätta kalkvatten (3 liter) om dagen ifall man tillsätter det droppvis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ersätter allt dunstat med kalkvatten från en kalkmixer som är kopplad direkt till en nivågivare ,som pummpar osmosvatten från ett fack i min sump, har kört bara ca 1 mån men hittils funkar allt fint !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hände med min gammla timer och den tömmde i ca 3L i mitt 200L kar

innan jag märkte något. Kan inte påstå att jag märkte nån direkt

försämmring i karet alls. Det är nog något som inte bör ske varje dag.

2. Jag pumpar 2-3 minuter en gång i timmen.

Den billigaste pumpen jag har sett (den jag har)är aquamedics (tror den

heter SP3000) och den kan nog alla butiker ta hem. Du kan ju kolla på

deras hemsida för bilder och info.

3. Jag har ingen sump utan pumpar i allt via en slang som mynnar ut

framför ett pumputblås. Det skulle väl funka alldeles utmärkt att ta

det via den slangen. Om du tillsätter 3L droppvis så tror jag inte det

skulle bli några problem alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Om det skall bli en mättad lösning så tar du så mycket vätska du vill ha och sedan blandar du i pulver tills lösningen inte kan uppta mera.

Det vill säga att du får en bottensats och en ytfilm.

Till kalciumhydroxid är jag lite osäker men jag blandade min 10 liters dunk med 2 matskedar. Kommer dock inte ihåg om den lösningen blev mättad. Hade den bara till att fylla på avdunstningsvatten med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...