taxi3000 Postat 23 april 2007 Postat 23 april 2007 Hej, ännu frågor från nybörjare!Nu märker jag på riktigt att ha saltvattenkar är en dyr hobby! beställde olika saker varenda dag! Funderat ett tag att bygga en sump, men det verka var för krångligt och dyr med alla fosfasfilter och nitratfilter mm. Men dessa filter måste man ju ha. Och frångan är: jag har en ytterpump/ytterfilt på 12L som jag tänkt att köra med filtmaterial som fosfas och nitrat. Men kan man verkligent köra dessa filtmaterial i samma filt? de ska ligga i olika korg eller olika filt men i samma behållare. ( hoppas att ni förstår vad jag menade ) På det sättet kan jag komma undan mycket billigt! Det är min första saltvattenkar och man är osäker på nästan allting. Det kanske lätt fråga men jag vet ju inte bättre. Hoppas att ni kan hjälpa mig.....tack i förhand:smiley20: Citera
alofstrand Postat 23 april 2007 Postat 23 april 2007 du måste inte ha nitrat och fosfat filter, det finns andra biologiska lösningar istället. Citera
taxi3000 Postat 23 april 2007 Författare Postat 23 april 2007 Är det pulver som man lösa upp eller flytande ämne eller? Citera
Klubbsson Postat 23 april 2007 Postat 23 april 2007 Nitrat och fosfatfilter är absolut inget måste, jag har inget av dem längre. Saltvatten, LS och cirkulation och ett akvarium är dom enda "måste" sakerna jag kommer på. Citera
Klubbsson Postat 23 april 2007 Postat 23 april 2007 Carpula är en alg man låter växa i karet under ordnade former, dom tar tar upp divere näringsämnen man inte vill ha och på så vis konkurerar ut andra oönskade alger. Och man brukar skörda algerna nån gång i månaden. Citera
taxi3000 Postat 23 april 2007 Författare Postat 23 april 2007 Men om jag inte vill ha en sump då? klara jag mig utan fasfat och nitratfilter då? Allt som jag har: 2st, cirkulationspump och intern-skummare det var allt! Och armaturen då. Har ingen ingenting som filterar bort skit förutom skummare då. Jag har somsagt ytterpump men det är inte igång. Så just därför jag funderar på att köra igång ytterpump med filtmaterialer. Citera
alofstrand Postat 23 april 2007 Postat 23 april 2007 du får söka lite här på forumet, jag vet att man inte skall ha för kraftigt vattenflöde genom fosfat filter. Citera
taxi3000 Postat 23 april 2007 Författare Postat 23 april 2007 Sump verka klångligt! har läst lite gran om hur man ska göra, men har inte fattat riktigt!Ni kanske har en bra tips om hur jag ska kunna bygga en själv? Citera
Scooby_doo Postat 23 april 2007 Postat 23 april 2007 om du ej ska ha sump och budget:1) skippa ytterpumpen, fosfatfilter och nitratfilter. kör istället med med cirkulationspumpar + LS, skummare2) använd ytterpump full med LS samt LS i akvariet + skummare och cirkulations pumpar(Jag hade kört på 1. för slippa risk med läckage samt att slippa att skräp sammlas i ytterfiltert)~Henrik Citera
Scooby_doo Postat 23 april 2007 Postat 23 april 2007 LS = Levande StenFungerar som biologiskt filter.(Se mitt PM där det är mera förklarat)~Henrik Citera
petrol Postat 23 april 2007 Postat 23 april 2007 Här är en länk som du kan bläddra i.https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=section&id=5&Itemid=39Jag rekomenderar att skaffa någon bok att bläddra i.https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showcat.php?cat=3Exempelvis Daniel Knop.Sedan det hetaste tipset:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6087Lycka till med din uppstart! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.