Gå till innehåll

Dolomitkalk


petrol

Rekommenderade inlägg

Dolomitkalk innehåller både magnesium och kalsiumkarbonat. Det salufördes för några år sedan som ett undermedel för att hålla Malawi och tanganyiker men min erfarenhet är att det är typ "ett hårdare mineral" och inte släpper så mycket kalk. Läste någonstans att det är pH neutral - dvs löses med svårighet i pH:n över 7. Spelar iofs ingen roll om den löser upp till 7 eller 7,8 eftersom saltvattenspH:t är högre. Nu brukar man ju sträva efter material som löses vid högre pH för att få hjälp men kalciumtillskott men om det inte är din strävan så är väl dolomit lika bra som exempelvis vanlig sand.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Jo, min tanke var att fylla på med dolomitkalk istället för korallsand.

Dolomitkalken kostar ungefär 1kr/kg!

Tyvärr så hade Granngården endast dolomitmjöl hemma och kommer inte beställa granulat (eller vad de nu kallade det för) denna sesong och då misstänker jag att det blir som en stor kaka på botten med tiden, och att det kommer att lägga sig som en fin hinna över stenen med följd av nersatt filtreringsförmåga.

Får leta vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...