Thessan Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 När jag hade reptiler och djuraffär där jag även sålde reptiler så använde vi kvicksilverlampor i en del terrarier för att simulera solljus. Skulle dessa även kunna användas till saltvattensburkar? ska tillägga att de avger en viss mängd uv, Det jag hade i skallen är att ljuset är så skarpt och därför skulle kunna ge ett bra sken eller är jag helt ute och cyklar?http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=8347720 Citera
Jaken Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 De användes flitigt "in the old days" i brist på annat, men är inget jag skulle rekomendera dig att använda i dag. De har ett väldigt gult ljus och lämpar sig inte för ett modernt saltvattensakvarium. Om du läser på sidan du länkade till så ser du Färgtemp: 3900 KDu måste över 10000K för att de ska se någorlunda vettigt ut och jag tror inte det finns kvicksilver lampor som fixar detta. Satsa på Metallhalogen eller lysrör istället.Ju högre K (kelvin) desto blåare ljus. Citera
Thessan Postat 27 april 2007 Författare Postat 27 april 2007 Tackar för svaret då vet jag att det inte duger till detta iaf. Citera
fiend Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 Skulle kanske duga att ha över sumpen i så fall? =)för odling av macroalger.. Citera
Christer T Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 Skulle kanske duga att ha över sumpen i så fall? =)för odling av macroalger..Dom ger ifrån sig en massa värme du förmodligen inte vill ha. Citera
Guest Candi Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 ljusutbytet är omkring 50lumen/w, jämfört med MH som ligger på ca 70.dvs skillnaden är inte så stor faktiskt. Citera
petrol Postat 28 april 2007 Postat 28 april 2007 Jag fick tag på ett gäng 70W HQL som ger vitt sken (!).Andvände dem till mina småkar med bra resultat. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.