Gå till innehåll

Odling av SaltV. fisk


Scontan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har hållt mig med akvarium nu i ett antal år, och mestadels varit ganska fasinerad av Saltvattensakvarium/fiskar, men har liksom inte fått tummen ur.

I vilket fall så har jag nu så sakta börjat spara ihop lite pengar till ett saltvattensproject.

Jag går i tankarna kring ett sk "nano" akvarium (75-120 liters klassen eller liknande) och min målsättning är att få igång ett sådant akvarium, som går stabilt, och även få fisk att fortplanta sig.

Nu vet jag inte precis vilka arter som lämpar sig för något sådant, om ens möjligt, men i vilket fall - Ni som lyckats med odling av saltvatten fisk, jag skulle bli oerhört tacksam om ni kunde dela med er av tips/erfaranheter etc (gäller naturligtvis även dem som inte odlat något själv, men endå kan en del om dito).

Men i huvudsak, är det dömt att "misslyckas" med ett sådant project?

Om inte, vilka arter lämpar sig?

Och vad mer bör man tänkte på, rent artakvarium/blanda in andra arter, och koraller etc, vad behövs och vad skall man akta sig för..?

Scontan - tacksam för hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till forumet!

Kul att du är intresserad av att odla.

Att föda upp saltvattensfisk är tyvär inte lika enkelt som de flesta sötvattensfiskarna. Satsa på att få igång ett akvarium först, lär dig och få det att rulla. När du sedan om något år greppat det mesta och förhoppningsvis kommit över alla nybörjarmisstag så kan du försöka dig på odlingsbiten.

Att fiskarna lägger ägg är inte ovanligt men att föda upp yngel av saltvattensfisk kräver oftast att man odlar plankton vilket är ett projekt i sig som kräver ganska mycket tid, plats och läsande

Här kan du läsa mer om odling

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14841

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till forumet, det finns en del odlare här. Själv odlar jag Banngaikardinaler som räknas bland de lättaste arterna och som samtidigt är hotade i naturen. Det är även en mycket vacker fisk tycker jag (se min användarbild).

Här är en annan länk som kan hjälpa dig med odlingen av de födodjur som krävs för att odla marina arter:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13015&highlight=bibel

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till forumet, det finns en del odlare här. Själv odlar jag Banngaikardinaler som räknas bland de lättaste arterna och som samtidigt är hotade i naturen. Det är även en mycket vacker fisk tycker jag (se min användarbild).

Här är en annan länk som kan hjälpa dig med odlingen av de födodjur som krävs för att odla marina arter:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13015&highlight=bibel

Mvh

Peter

Fascinerande tanke men kanske blir det Ni som odlar Bangaier som räddar även dom vilda...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fascinerande tanke men kanske blir det Ni som odlar Bangaier som räddar även dom vilda...

.

Det kan (tyvärr) mycket väl hända tror jag. Det är främst tack vare hobbyn som arten hotas men människan har även introducerat arten i Sulawesi strait och här förökar den sig bra. Tidigare fanns de bara kring ön Banngai så jag tror att introduktioner på olika platser kan vara en lösning.

Den borde finnas på CITES för länge sedan tycker jag och nu är det väl tal på att den ska bli det. Köp bara odlade ex av den här arten, de är inte bara hotade utan dör nästan uteslutande kort efter introduktionen (eller redan under transport), troligen tack vare en artspecifik sjukdom som arten tidigare inte var drabbad av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...