Gå till innehåll

Cyanid och fiskfångst


jorgas

Rekommenderade inlägg

Man läser nu och då om att man skyller viss fiskdöd på cyanidfångad fisk. Finns det några belägg för att det fortfarande fortgår? Jag är inte så insatt i hur det fungerar. Jag funderar att det borde vara självsanerande. De fångstmän som säljer cyanidfångad fisk borde ju ganska fort få dåligt rykte då deras fisk för det mesta dör innan eller när de nått kund. Därmed så borde importörer mfl. välja andra leverantörer som levererar med bättre kvalitet. Är det någon som nån gång kollat upp om en död fisk innehållit cyanid för att bekräfta misstanken. Det vore väl bra att få det bekräftat så att man kunde ta tag i problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det här hittade jag på http://www.vattenportalen.se/fov_problem_utfiskning.htm

"Efterfrågan på vackra akvariefiskar har också skapat en ny och skadlig industri — stora mängder fisk fångas, bl.a. med cyanidfiske, för försäljning över världen. Tragiskt nog leder fisket till att stora mänger av fiskarna dör innan de når några köpare; skattningen av de känsliga bestånden är alltså helt meningslös. Dynamitfiske, cyanidfiske och bottentrålning är exempel på överexploatering av korallrev. Sprängmedel kastas mot revet och exploderar vid vattenytan, varvid sprängvågen dödar fisken vid ytan och fisken kan sedan plockas upp för hand. Vid cyanidfiske sprutas cyanid på fisken, som bedövas och kan samlas in."

Tyvärr är det inte allt. Inom all avel på alla djur avlas sorter fram som ska vara vackra. Många blir infektionskänsliga och lever kanske bara halva den normala livslängden. Man tillsätter hormoner, injecerar färgämnen. Gör fiskar sterila på kemisk väg sk. dipoder, tripoder. Listan kan göras lång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När marknadskrafterna hela tiden pressar mot billigare arbetskraft och lägre priser så blir det lätt så att arbetet till slut utförs av någon på bekostnad av säkerhet, miljö och etiska aspekter.

Men jag tycker det blivit bra mycket bättre i saltvattensvärlden bara dom 5 sista åren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...