Gå till innehåll

Fjärilar + koraller?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej. Detta har säkert diskuterats till leda förr, men tänkte höra efter ändå. Vilka fjärilsfiskar (förutom Chelmon spp., Forcipiger spp. och nån Heniochus sp.) har ni erfarenhet av kan funka med SPSer? Har hört att C. auriga ska funka. Jag har en kejsare och några dvärgkejsare som jag räknar som revsäkra trots att de ibland biter i korallerna. Men de gör det inte till den gad att korallerna dör eller verkar må dåligt av det. Så total avhållsamhet är inte ett krav, men de bör ju inte ha koraller högst upp på menyn.

Mvh/P.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemitaurichthys polylepis ska vara revsäker. Jag har haft Chaetodon semilarvatus i korallkar men de äter en del korall, de åt euphyllia och de var på helofungian men slutade med att bita i den faktiskt, de nafsade på en de del acroporor men här var dvärgkejsarna mycket värre, de rörde inte musslan eller några favior. Jag har också haft en Chaetodon Falcula och den åt vissa skivanemoner, kolonianemoner, hornkorall, jag hade bara 2 små acroporafraggar i det karet och de fick vara ifred även sarcophyton fick vara ifred någorlunda

man får helt enkelt chansa om man vill ha fjärilsfiskar i ett korallkar och vara beredd på att ta bort de koraller som de äter.

Här är en bra länk

http://www.marinecenter.com/fish/

Pyramid butterfly fish Hemitauricthys polylepis

kasumichochouo.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemitaurichthys polylepis ska vara revsäker. Jag har haft Chaetodon semilarvatus i korallkar men de äter en del korall, de åt euphyllia och de var på helofungian men slutade med att bita i den faktiskt, de nafsade på en de del acroporor men här var dvärgkejsarna mycket värre, de rörde inte musslan eller några favior. Jag har också haft en Chaetodon Falcula och den åt vissa skivanemoner, kolonianemoner, hornkorall, jag hade bara 2 små acroporafraggar i det karet och de fick vara ifred även sarcophyton fick vara ifred någorlunda

man får helt enkelt chansa om man vill ha fjärilsfiskar i ett korallkar och vara beredd på att ta bort de koraller som de äter.

Här är en bra länk

http://www.marinecenter.com/fish/

Pyramid butterfly fish Hemitauricthys polylepis

kasumichochouo.jpg

Jag har 2 st Hemitaurichthys polylepis i min burk sedan ett drygt halvår. Jag har försökt följa alla råd vad gäller matning med stor variation och flera gånger om dagen med foderautomat för att hålla dom ifrån koraller. Mina sps rör dom inte. Men samtliga knappar och zooanthus samt två av tre euphyllior har de gett sig på. Samtliga av dessa lever fortfarande men de har bitit av de små armarna på knapparna och zooanthusarna medans euphylliorna lever med indragna polyper men skjuter nya skott där fjärillarna inte kommer åt. Sarcphyton, hjärnkorall och skivanemoner får vara ifred. Trevliga fiskar som tyvärr fortfarande får lite stryk varje gång mina mördartomater leker, var 12 dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...