Gå till innehåll

Saltmätare.


Irene M

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har precis fått min nya optiska saltmätare. Tidigare hade jag en sån där som såg ut som ett flöte ungefär. Det var ju lätt att förstå hur det fungerar med den. Eftersom att teknik inte är min starka sida :smiley9: undrar jag om någon kan förklara hur den optiska mätaren fungerar. Då menar jag inte hur jag ska använda den. Det vore roligt om jag förstod vad jag gör.. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ganska enkla faktiskt.

Du tar ett par droppar rent sötvatten och droppar på den blå ytan... fäll sedan ner plastbiten så den täcker de här vattendropparna... det ska vara vatten på hela den blå ytan.... inga luftbubblor...

Sen riktar du mätare mot någon ljuskälla såsom ett fönster eller en lampa. Sen tittar du genom "fönstret" och försöker läsa av salthalten... om bilden är suddig så vrider du på delen närmast ögat tills dess att du får skärpa... ungefär som med en kikare.

När du sen har skärpa så bör du läsa av ett nollvärde i salthalt. Skulle mätare visa något annat så finns där en liten skruv strax bakom den blå ytan där du droppade vattnet. Skruva på denna tills att du får ett nollvärde. Mätare är nu kalibrerad och klar att använda.

Ta nu saltvatten istället för sötvattnet och gör om samma sak. Skölj gärna lite extra med saltvatten för att få bort sötvattnet ordentligt. Sen läser du av och får det korrekta värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så går det när man läser lite slarvigt.

Att förklara hur en refraktometer fungerar låter som en fråga för Stig... jag skulle göra det väldigt enkelt och säga att beroende på densitet så bryter olika vätskor ljuset på olika sätt. Det är den här brytningen man ser i refraktometern...

Sen lämnar jag över till Stig. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för en väldigt fin förklaring på hur man använder mätaren. Men jag förstår hur den ska användas. Vad jag inte kan förstå är hur mätaren kan räkna ut salthalten genom att man droppar vatten på den. Som alltid med teknik kan jag med viss möda lära mig att förstå hur jag ska göra men inte hur det hela fungerar. Jag har hållit på med mätaren hela dagen i dag. Det är inte ofta jag tycker att det är kul med en teknisk pryl. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Irene,

Jag hittade artikeln jag tänkte på:

http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php

~Henrik

Tack Henrik. Speciellt bra var receptet på en egen kallibreringslösning. 36,5 gram vanligt salt till 963,5 gram vatten ger samma brytningngsindex som 35 promille saltvatten. Denna blandning skal jag göra omedelbart och kallibrera min med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...