Gå till innehåll

Sump och kar i ett


Christern

Rekommenderade inlägg

Håller på att projektera mitt första satvattensakvarium. Har tänkt mig ett kubformat (ca 70x70x70). Av diverse skäll skulle jag vilja ha sumpen med teknik som en del av detta (dvs göra det lite djupare). Hur stor skall jag göra den? Hade tänkt mig runt 20 cm (totalstorleken skulle då bli 70x70x90). Låter detta rimligt? Finns det några smarta konstruktioner tillgängliga på nätet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att projektera mitt första satvattensakvarium. Har tänkt mig ett kubformat (ca 70x70x70). Av diverse skäll skulle jag vilja ha sumpen med teknik som en del av detta (dvs göra det lite djupare). Hur stor skall jag göra den? Hade tänkt mig runt 20 cm (totalstorleken skulle då bli 70x70x90). Låter detta rimligt? Finns det några smarta konstruktioner tillgängliga på nätet?

Tips : Leta upp manualen (pdf'en) till Aqua-medic Percula 90 el 120.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så stor som möjligt enligt många. Det underlättar ju så klart om man kan gömma undan så mycket som möjligt av filter, skummare, pumpar och dyl.

En sump som är väldigt liten är ju också svårt att motivera meningen med, medans en större ger ökad volym vilket ger ökad stabilitet om man ser till mängd vatten som behöver påverkas om något händer med karet.

Det finns inte många givna regler inom denna hobbyn, inga måsten, om man bortser från någonstans att ha sitt vatten i och liknande. ;)

Så stor du har plats och möjlighet till tror jag är ett bra svar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så stor som möjligt enligt många. Det underlättar ju så klart om man kan gömma undan så mycket som möjligt av filter, skummare, pumpar och dyl.

En sump som är väldigt liten är ju också svårt att motivera meningen med, medans en större ger ökad volym vilket ger ökad stabilitet om man ser till mängd vatten som behöver påverkas om något händer med karet.

Det finns inte många givna regler inom denna hobbyn, inga måsten, om man bortser från någonstans att ha sitt vatten i och liknande. ;)

Så stor du har plats och möjlighet till tror jag är ett bra svar. :)

Ok. Har tänkt ha sumpen som en avskild del av akvariet. Kommer nog att hamna runt 20% (400l + 100l). Hoppas det räcker! Förutom skummare, värme och dränkbar UV-C tänkte jag fylla upp resten med LS samt diverse "syntetisk" varianter som biobollar och porös keramik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju större desto bättre, storleken har betydelse!

Nej kanske inte men en stor sump rymmer mer teknik, är enklare att komma åt och serva mm. Idag vill du inte ha X-filter men imorrn kanske, så brukar dom flesta hålla på. Jag gjorde misstaget att bygga en liten sump, så liten att endast skummare, pump till Uv-c och returpump fick plats. Bubbelfälla oxo fresten. Men sen ska man ju kunna ta ut skummaren nån gåmg o göra rent mm, det gick men va riktigt krångligt.

Så nu har jag lagt ett bud på ett 2meters-kar, 280 liter, en riktig xxxxx-förlängare till sump!

(jo, jag vet man ska ha plats)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...